Object

Title: Մարդկային զարգացման՝ կրթական բաղադրիչով պայմանավորված հիմնախնդիրները ՀՀ-ում

Publication Details:

«Արցախի երիտասարդ գիտնականների և մասնագետների միավորում» (ԱԵԳՄՄ) հասարակական կազմակերպության «Գիտական Արցախ» պարբերականն ընդգրկված է ՀՀ ԲՈԿ-ի կողմից հաստատված «Ատենախոսությունների հիմնական արդյունքների և դրույթների հրատարակման համար ընդունելի գիտական հրատարակությունների» ցանկում: Պարբերականը, որի հիմնադիրը Երևանի պետական համալսարանն է, լույս է տեսնում տարեկան առնվազն 2 անգամ (2020 թվականից՝ տարեկան 4 անգամ):

Journal or Publication Title:

Գիտական Արցախ=Scientific Artsakh=Научный Арцах

Date of publication:

2018-

Number:

3 (14)

ISSN:

2579-2652 ; e-2738-2672

Official URL:

www.artsakhlib.am

Additional Information:

Avetisyan Suren, Gyozalyan Vardush, Аветисян Сурен, Гёзалян Вардуш

Other title:

Human Development Problems in RA Caused by Educational Component ; Проблемы человеческого развития в РА обусловленные образoвательным составляющим

Abstract:

Հոդվածի շրջանակում իրականացված վերլուծության նպատակն է վեր հանել ՀՀ տնտեսությունում մարդկային զարգացման հիմնախնդիրները, որոնք պայմանավորված են կրթական գործոններով: Ուսումնասիրության շրջանակում խնդիր է դրվել ներկայացնել մարդկային զարգացման հայեցակարգում կրթական բաղադրիչի տեղն ու կարևորությունը, Մարդկային զարգացման համաշխարհային զեկույցների մեթոդաբանության հիման վրա իրականացված վիճակագրական վերլուծության միջոցով վեր հանել ՀՀ-ում մարդկային զարգացման կրթական ցուցիչների շարժն ու աճի միտումները, դրանցով պայմանավորված խնդիրները: Հետազոտության արդյունքներով պարզ է դարձել, որ ՀՀ-ում կրթական գործընթացում բնակչության ներգրավվածության հիմնական քանակական ցուցիչները՝ կրթության սպասվող տևողությունն ու միջին տևողությունը, թեև տարածաշրջանում զիջում են Վրաստանի նույն ցուցանիշներին, սակայն բավարար մակարդակում են և դրսևորում են կայունացման միտում: Այդուամենայնիվ, բուհական կրթության գրավչության նվազման նախանշանները, այլ հավասար պայմաններում առաջիկայում դրանց վրա կարող են իրենց բացասական ազդեցությունն ունենալ: Մարդկային զարգացման համատեքստում առավել խնդրահարույց են հանրակրթության որակական ցուցանիշները՝ հատկապես սովորողների առաջադիմության արդյունքները հայոց լեզու և մաթեմատիկա առարկաներից: Մտահոգիչ է ուսուցման վերջնարդյունքի գնահատման ուսուցիչների մոտեցումը, որը փաստում է աշակերտներին արհեստականորեն բարձր գնահատելու հակվածության մասին, ինչն առաջին հերթին արդյունք է ուսուցիչների անբավարար մոտիվացիայի՝ պայմանավորված առավելապես ցածր աշխատավարձով:
The purpose of the analysis carried out within the framework of the article is to identify the problems of human development in the Armenian economy caused by educational factors. The objectives of the study are the follows: to show the place and importance of the educational component in the concept of human development, to study the dynamics and trends of growth of educational indicators of human development in the Republic of Armenia through statistical analysis carried out on the basis of the methodology of the World Human Development Reports, as well as to identify the problems caused by that indicators. According to the results of the study, the main quantitative educational indicators of human development are expected years of schooling and mean years of schooling, showing the population involvement in educational process, inferior to analogous indicators of Georgia, but they are at a sufficient level and tend to stabilize. Nevertheless, signs of a decrease in the attractiveness of higher education, ceteris paribus, may have a negative impact on these indicators in the near future. In the context of human development, the most problematic are the qualitative indicators of general education, especially the results of student achievement in the subjects of Armenian language and mathematics. The approach of teachers to the assessment of the final result of education is especially alarming, which indicates a tendency towards overestimation of student grades, which is a consequence of the lack of motivation of teachers, primarily due to low wages.
ցThe purpose of the analysis carried out within the framework of the article is to identify the problems of human development in the Armenian economy caused by educational factors. The objectives of the study are the follows: to show the place and importance of the educational component in the concept of human development, to study the dynamics and trends of growth of educational indicators of human development in the Republic of Armenia through statistical analysis carried out on the basis of the methodology of the World Human Development Reports, as well as to identify the problems caused by that indicators. According to the results of the study, the main quantitative educational indicators of human development are expected years of schooling and mean years of schooling, showing the population involvement in educational process, inferior to analogous indicators of Georgia, but they are at a sufficient level and tend to stabilize. Nevertheless, signs of a decrease in the attractiveness of higher education, ceteris paribus, may have a negative impact on these indicators in the near future. In the context of human development, the most problematic are the qualitative indicators of general education, especially the results of student achievement in the subjects of Armenian language and mathematics. The approach of teachers to the assessment of the final result of education is especially alarming, which indicates a tendency towards overestimation of student grades, which is a consequence of the lack of motivation of teachers, primarily due to low wages.

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

ԱԵԳՄՄ հրատ. ; «ԱՐՑԱԽ» հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 191-203

Other physical description:

գծ.

Identifier:

oai:arar.sci.am:332020

Object collections:

Last modified:

Nov 27, 2022

In our library since:

Nov 27, 2022

Number of object content hits:

18

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/360537

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information