Object

Title: Անհատի և հասարակության հակադրամիասնությունը Ավ. Իսահակյանի “Աբու-Լալա Մահարի” պոեմում

Journal or Publication Title:

Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես

Date of publication:

2016

Number:

1 (31)

ISSN:

1829-0531

Official URL:

click here to follow the link

Additional Information:

Xоренян А., Khorenyan A.

Other title:

Противоположность и единства личности и общества в поэмеАв. Исаакяна« Абу- Лала Маари» ; The Contradistinction and Unity of the Individual and Society inAvetik Isahakyan’s poem “Abu-Lala Mahari”

Corporate Creators:

Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

Coverage:

47-53

Abstract:

Ավ. Իսահակյանի ստեղծագործությունում կարևորվում է հզոր անհատի կերպարը. Նա ազատության ձգտող հերոսն է, որ փախչում է հասարակությունից` չցանկանալով ապրել կեղծիքի ու խաբեության մեջ. իրեն դուրս դնելով հասարակությունից` հերոսը, այնուամենայնիվ, չի անջրպետվում նրանից, նրա բացասումը մարդուն իր գորշության պատյանից դուրս քաշելու, նրան ազատագրվելու հնարավորություն տալու միջոց է: Թվում է` պարադոքս է, սակայն որքան Աբու-Լալան մեղադրում է մարդկությանը, այնքան կարծես ծանրանում է սեփական մեղքի զգացումը, որպես ընդհանրապես մարդ արարածի մեղք: Պոեմի փիլիսոփայությունը հոգու ազատության և կատարյալ մարդկության երազանքն է` ժխտման միջոցով հաստատման սկզբունքը:
В произведениях Исаакяна важное место занимает образ сильной личности. Герой Исаакяна стремиться к свободе, он убегает из социума, не желая жить во лжи и обмане. Выходя из общества, тем не менее герой не отождествляет себя от него, его побег является своего рода способом освобождения человека из своей серой жизни. Это кажется парадоксальным, но сколько Абу-Лала обвиняет человечество, столько нарастает его собственное чувство вины, как человеческого существа в целом. Философия поэмы состоит в мечте человечества о свободе духа и совершенном человечестве: принципа утверждения через отрицания.
The character of power hero is highlighted in Isahakyan’s work. It is a hero that strives to liberty, runs away from the society not liking to live in falsification and equivocation. Keeping himself outside of society, the hero still doesn’t stand out from the same society, his negation is a means of pulling man out of dullness and giving the opportunity to be liberated. It seems to be a paradox but as much Abu-Lala blames humanity, as more his sense of guilt becomes accepting it generally as guilt of mankind. The philosophy of the poem is the freedom of soul and dream of perfect humanity, revealing defects of mankind thus affirming the idea that perfection is a must for humanity

Place of publishing:

Երևան

Format:

pdf

Identifier:

oai:arar.sci.am:371228

Digitization:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Mar 18, 2024

In our library since:

Mar 18, 2024

Number of object content hits:

5

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/401161

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information