Object

Title: Նորագույն շրջանի (1960-1980-ական թթ.) մանկապատանեկան արձակի առաջընթացի միտումներն ու օրինաչափությունները

Journal or Publication Title:

Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես

Date of publication:

2023

Number:

1 (60) (Հոբելյանական թողարկում)

ISSN:

1829-0531

Official URL:

click here to follow the link

Additional Information:

Гилавян Мелине, Gilavyan Meline

Other title:

Тенденции и закономерности развития детской и юношеской прозы новейшего периода (1960-1980-е гг.) ; The Modern Period‘s (1960s-1980s) Tendencies and Measures of the Progress of Armenian Children's Prose

Corporate Creators:

Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

Coverage:

56-67

Abstract:

Գրական-գեղարվեստական զարգացումները մեծապես պայմանավորված են հասարակական-քաղաքական կյանքում տեղի ունեցող փոփոխություններով: Եվ անտարակույս է, որ գրականությունն այն հայելին է, որտեղ անսխալ արտացոլվում են այդ փոփոխությունների հետևանքով դրսևորվող իրողությունները: Նախկին ԽՍՀՄ հասարակական-քաղաքական կյանքում արմատական բարեփոխումներ տեղի ունեցան անհատի տխրահռչակ պաշտամունքի հաղթահարումից հետո՝ 1959-ի վերջին և 1960-ի սկզբներին, որոնք առաջընթացի բնականոն հուն մղեցին նաև գրական-գեղարվեստական զարգացումները: Աստիճանաբար սկսեցին հաղթահարվել գաղափարախոսական արգելքները, ընդլայնվեցին թեմատիկ ընդգրկումների շրջանակները, մշակվեցին պատմական անցյալի արժևորման նոր հայեցակարգեր: Գրականություն վերադարձավ նախորդ տասնամյակներում այնտեղից հալածված անհատը:
При изучении темы «Тенденции и закономерности развития армянской детской и юношеской прозы новейшего периода (1960-1980-е годы)» мы пришли к ряду выводов: 1. После развенчания культа личности литературно-художественное развитие также вступило на новый путь развития. Литература постепенно стала преодолевать идейные и тематические преграды предшествующих десятилетий. Реформы коснулись и детской литературы, которая, несомненно, является одной из неотъемлемых частей общей литературы, а значит, ее проблемы, направления и закономерности развития должны освещаться в общем контексте литературно-художественных исследований. 2. Детская проза 1960-1980-х годов отличается тематическим и жанровым разнообразием, интересными творческими поисками писателей. Преодолевая тематическую ограниченность, писатели искали новые пути и подходы к описанию исторического прошлого и настоящего. Из исторического прошлого эстетизировались те события и страницы истории, которые продолжали повторяться в настоящем и отмечались своим познавательным и воспитательным значениями. 3. В 1960-1980-е годы кардинально изменились представления об образовании и воспитании подрастающего поколения, были разработаны новые методы и подходы.
During the study of the topic ―The Modern Period‘s (1960-1980s) Tendencies and Measures of the Progress of Armenian Children's Prose‖ we made a number of conclusions․ 1. After overcoming the cult of the individual, literary-fictional developments entered a new direction of progress․ Literature gradually began to overcome the ideological and thematic barriers of the previous decades. Atmospheric reforms also had their impact on children's literature, which is, without a doubt, one of the integral parts of general literature, which means that its problems, trends and patterns of progress should be covered in the general overview of literary-fictional developments. 2. Children's prose of the 1960s-1980s is notable for its thematic and genre diversity, interesting searches of writers․ Overcoming the thematic limitations, the writers were looking for new ways and approaches to fictionalize the historical past and present. From the historical past those incidents and events were fictionalized, which continued in the same or similar form in the present and were distinguished by cognitive and educational significance․ 3. In the 1960s-1980s, ideas about the education and upbringing of the younger generation were also seriously changed, new methods and approaches were developed. The success of children's and youth literature of those decades was also due to the interest shown by writers in pedagogical and psychological sciences. Writers began to emphasize the features of the readers' age and psychological development․ New characters were brought to literature, which were significantly different from their peers of previous yearsֈ were more informed about world events, had their own unique ideas about the personal and the intrapersonal․ 4. Children's prose of the 1960s-1980s stands out not only for its thematic and genre diversity, but also for its form-structural peculiarities, uncomplicated narrative style.


Place of publishing:

Երևան

Format:

pdf

Identifier:

oai:arar.sci.am:361761

Digitization:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Mar 15, 2024

In our library since:

Aug 8, 2023

Number of object content hits:

7

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/391092

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information