Object

Title: Գեղունի Չթչյանի ռոմանսների կատարողական որոշ խնդիրների շուրջ

Journal or Publication Title:

ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն. Գիտական աշխատություններ= Ширакский центр арменоведческих исследований НАН РА. Научные труды = Shirak Centre of Armenological Studies of NAS RA․ Scientific works

Date of publication:

2021

Volume:

24

Number:

1

ISSN:

1829-4316

Additional Information:

Мкртчян М. Г., Mkrtchyan M. H.

Other title:

О некоторых вопросах исполнения романсов Гегуни Читчяна ; About Some Performing Problems Of Geghuni Chtchyan's Romans

Coverage:

154-163

Abstract:

Գ. Չթչյանի ստեղծագործության մեջ կարևոր տեղ են գրավում ռոմանսները: Կամերային վոկալ ժանրը ներկայացնող այդ ստեղծագործությունները կրում են կոմպոզիտորի ոճի ձևավորման և զարգացման օրինաչափություններն ու տիպական առանձնահատկությունները: Պահպանելով այդ ժանրին բնորոշ քնարական խորաթափանցությունն ու ձևի հակիրճությունը՝ ստեղծագործողը հասնում է ժամանակակից նորարարական և զգացմունքային բազմաշերտ ու հարուստ կերպարային դրսևորումների: Հոդվածը նպատակ ունի ներկայացնելու Հ. Շիրազի խոսքերով գրված, Գ. Չթչյանի ռոմանսների շարին վերաբերող կատարողական որոշ առանձնահատկություններ:
Романсы Гегуни Читчяна - продолжение и развитие богатых традиций армянской камерной вокальной музыки. Они украшают репертуар многих исполнителей. По словам Шираза, серия романсов, состоящая из пяти романсов, требует от исполнителя профессиональных навыков, которые направлены на раскрытие их идейно-образного содержания, обусловленного общим размахом замысла композитора. Вокальное исполнительское искусство включает в себя широкий спектр исполнительских приемов. Здесь представлены некоторые специфические приемы исполнения исполнительских интерпретаций вышеупомянутых романсов. Они могут быть практически использованы в исполнительской и педагогической практике.
Geghuni Chtchyan's romances are the continuation and development of the rich traditions of Armenian chamber vocal music. They adorn the repertoire of many performers. The series of romances- consisting of five romances, written by H. Shiraz’ lyrics, requires professional skills from the performer, which are aimed at revealing their ideological-figurative, conditioned by the general scope of the composer's idea. The art of vocal performance includes a wide range of performance techniques. Here are some suggestions for the methods and forms of such Romans’ performance. They can be used in performing and pedagogical practice.

Format:

pdf

Identifier:

click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:273098

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Jun 26, 2024

In our library since:

Jul 15, 2021

Number of object content hits:

22

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/297558

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information