Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես
A fictional text as a means of forming students‘ sociocultural competence ; Художественный текст как средство формирования социокультурной компетентности учащихся
Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան
The literary text is an effective means of systematic teaching language and culture. A literary text, as the most effective means of developing intercultural competence, motivates, involves the reader in a kind of cognitive process, causes aesthetic pleasure, develops aesthetic taste, critical and creative thinking. Reading a literary text enables students to master the behavior patterns characteristic of a given ethno-cultural society, socio-cultural markers, socio-cultural norms, traditions and rituals. Literary text as an important means of forming public cultural competence performs functions of motivating, involving the reader in a unique cognitive process, giving aesthetic pleasure, developing aesthetic taste, critical and creative thinking. The reading of the literary-artistic text provides an opportunity to learn the models of behavior, cultural signs, cultural norms of communicative behavior, public and individual conventions, traditions and rituals characteristic of the given ethno-cultural community.
Художественный текст является эффективным средством систематического обучения языку и культуре. Художественный текст, как наиболее эффективное средство развития межкультурной компетенции, мотивирует, вовлекает читателя в своеобразный познавательный процесс, вызывает эстетическое наслаждение, развивает эстетический вкус, критическое и творческое мышление. Чтение художественно-художественного текста дает возможность учащимся овладеть моделями поведения, характерными для данного этнокультурного общества, социо-культурными маркерами, социо-культурными нормами, традициями и ритуалами. Художественный текст как важное средство формирования общественной культурологической компетенции выполняет функции мотивации, вовлекая читателя в своеобразный познавательный процесс, доставляя эстетическое удовольствие, развивая эстетический вкус, критическое и творческое мышление.
Երևան
oai:arar.sci.am:361702
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Mar 15, 2024
Aug 7, 2023
31
https://arar.sci.am/publication/391033
Edition name | Date |
---|---|
Ավետիսյան, Էլեն, Գրական տեքստը որպես սովորողների հանրամշակութային կոմպետենցիայի ձևավորման միջոց | Mar 15, 2024 |
Մանվելյան, Անահիտ Խմբ․ հանձնախումբ՝ Ս. Հայրապետյան (գլխ․ խմբ․) Հ. Հարությունյան Ծ. Մովսիսյան Ռ. Աղայան Հ. Մատիկյան
Հովակիմյան, Հովակիմ Գլխավոր խմբագիր՝ Մայա Գրիգորյան
Եղիազարյան, Սյուզաննա Գլխ. խմբ.՝ Գ․ Ա․ Պողոսյան
Բաղդասարյան, Էլլադա Գասպարյան, Օքսանա
Հարությունյան, Մհեր Միքայելյան, Գեղամ