Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես
A fictional text as a means of forming students‘ sociocultural competence ; Художественный текст как средство формирования социокультурной компетентности учащихся
Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան
The literary text is an effective means of systematic teaching language and culture. A literary text, as the most effective means of developing intercultural competence, motivates, involves the reader in a kind of cognitive process, causes aesthetic pleasure, develops aesthetic taste, critical and creative thinking. Reading a literary text enables students to master the behavior patterns characteristic of a given ethno-cultural society, socio-cultural markers, socio-cultural norms, traditions and rituals. Literary text as an important means of forming public cultural competence performs functions of motivating, involving the reader in a unique cognitive process, giving aesthetic pleasure, developing aesthetic taste, critical and creative thinking. The reading of the literary-artistic text provides an opportunity to learn the models of behavior, cultural signs, cultural norms of communicative behavior, public and individual conventions, traditions and rituals characteristic of the given ethno-cultural community.
Художественный текст является эффективным средством систематического обучения языку и культуре. Художественный текст, как наиболее эффективное средство развития межкультурной компетенции, мотивирует, вовлекает читателя в своеобразный познавательный процесс, вызывает эстетическое наслаждение, развивает эстетический вкус, критическое и творческое мышление. Чтение художественно-художественного текста дает возможность учащимся овладеть моделями поведения, характерными для данного этнокультурного общества, социо-культурными маркерами, социо-культурными нормами, традициями и ритуалами. Художественный текст как важное средство формирования общественной культурологической компетенции выполняет функции мотивации, вовлекая читателя в своеобразный познавательный процесс, доставляя эстетическое удовольствие, развивая эстетический вкус, критическое и творческое мышление.
Երևան
oai:arar.sci.am:361702
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Mar 15, 2024
Aug 7, 2023
31
https://arar.sci.am/publication/391033
Edition name | Date |
---|---|
Ավետիսյան, Էլեն, Գրական տեքստը որպես սովորողների հանրամշակութային կոմպետենցիայի ձևավորման միջոց | Mar 15, 2024 |
Մանվելյան, Անահիտ Խմբ․ հանձնախումբ՝ Ս. Հայրապետյան (գլխ․ խմբ․) Հ. Հարությունյան Ծ. Մովսիսյան Ռ. Աղայան Հ. Մատիկյան
Եղիազարյան, Սյուզաննա Գլխ. խմբ.՝ Գ․ Ա․ Պողոսյան
Բաղդասարյան, Էլլադա Գասպարյան, Օքսանա
Հարությունյան, Մհեր Միքայելյան, Գեղամ