Բանբեր Արևելագիտության ինստիտուտի=Bulletin Of The Institute Of Oriental Studies (BIOS)
«Խալա, ղալլա, խալան» միջնադարյան հարկանունների քննության շուրջ
Institute of Oriental Studies of NAS RA ; Yerevan State University, Faculty of History
The purpose of the study is to explore the origin and meaning of the term խալայ - xala, to identify the peculiarities of its application in the Armenian historical milieu, and to define at least approximately the chronological boundaries when the tax was in use in medieval Armenia. Xala became known mostly from epigraphic records of Armenia, where the term is mentioned in the immunity donations, in the instructions and references to the exemption of churches from tax obligations and from taxes, including xala. The paper will address all well-known explanations of the term, along with a comparative analysis with the Georgian historical environment, with the fiscal system of medieval Georgia, and, on the other hand, based on the analysis of source studies and definition of the etymology of the term and the phenomenon, a new definition of the term and answers to the above questions related to xala will be proposed as a hypothesis.
Հոդվածի շրջանակներում փորձ է կատարվում ստուգաբանել Հայաստանում զարգացած միջնադարում գանձվող խալա(յ) հարկատեսակի ծագումը, կիրառությունը և բացատրել գանձման մեխանիզմները: Սակավ հայտնի այս հարկատեսակը պատմությանը ծանոթ է վիմագիր արձանագրություններից և հետազոտողների կողմից տարբեր մեկնաբանությունների առիթ է տվել, նույնացվել է հնչողությամբ նման այլ հարկատեսակների հետ կամ ներկայացվել են դրա մոտավոր կիրառությունը և հարկման օբյեկտները: Արաբական տիրապետության շրջանից հայտնի և միջնադարյան Վրաստանում կիրառություն գտած ղալա հարկի զուգահեռ ներկայացմամբ ու ստուգաբանությամբ փորձ է կատարվում բացահայտել այս հարկի իրական բնույթը և տեսակը հայկական միջավայրում' քննելով նախկինում հայտնված տեսակետները և ստուգաբանությունների անհամապատասխանությունները և անճշտությունները: Հոդվածում որպես եզրակացություն առաջ է քաշվում այն թեզը, որ հայկական միջավայրում 11-14-րդ դարերում հայտնի դարձած խալան ծագում է արաբական ղալլա ձևից, կիրառությամբ և նշանակության մոտ է վրացական ղալլա հարկանվանը, և կասկածելի ու թյուր է այն տեսակետը, երբ խալան նույնացվում է մոնղոլական շրջանից հայտնի կալան/խալան հարկանվան հետ:
click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:334185
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Feb 13, 2024
Dec 12, 2022
70
https://arar.sci.am/publication/363841
Edition name | Date |
---|---|
Margaryan, Gor, Xala, ğalla, qālān: discussing medieval tax terms | Feb 13, 2024 |
Bais, Marco Հայր Գաբրիէլ Այվազովսկի (հիմնադիր 1843-1848) Հայր Ղեւոնդ Ալիշան (1848-1851) Հայր Օքսենտիոս Գուրգէնեան (1852-1853) Հայր Անտոն Սիոնեան (1861-1862) Հայր Աթանագինէս Գաբթանեան (1867-1870) Հայր Յակոբոս Իսավերտենց (1871-1872) Հայր Կոմիտաս Իսկէնտէրեան (1873-1875) Հայր Արսէն Սուքրեան (1875-1876) Հայր Թովմաս Էֆտեան (1890-1892) Հայր Եսայի Տայեցի (1893-1896) Հայր Ստեփանոս Սարեան (1898-1899) Հայր Սիմոն Երեմեան (1899-1905) Հայր Դաւիթ Նազարէթեան (1905) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1906) Հայր Կարապետ Տէր-Սահակեան (1906-1907) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1908-1909) Հայր Մկրտիչ Պոտուրեան (1908) Հայր Վարդան Հացունի (1909) Հայր Ներսէս Անդրիկեան (1910-1912) Հայր Յովհան Աւգերեան (1912-1915) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1916-1919) Հայր Ղեւոնդ Տայեան (1918, 1921-1927) Հայր Գաբրիէլ Նահապետեան (1919-1920) Հայր Քերոբէ Չրաքեան (1920-1921) Հայր Կիւրեղ Քիպարեան (1927-1929) Հայր Վահան Յովհաննէսեան (1929-1930) Հայր Եղիա Փէչիկեան (1930-1939, 1952-1953) Հայր Եսայի Գռուզեան (1939-1942) Հայր Մեսրոպ Ճանաշեան (1942-1952, 1954-1956, 1971-1973) Հայր Ներսէս Տէր-Ներսէսեան (1957-1964, 1974-1979) Հայր Եփրեմ Տէր-Ղազարեան (1965-1967) Հայր Գաբրիէլ Սահակեան (1968-1970) Հայր Լեւոն Զէքիեան (1980-1984) Հայր Սահակ Ճեմճեմեան (1985-1992) Հայր Տաճատ Եարտըմեան (1993-1995) Հայր Յարութիւն Պզտիկեան (1996-1999) Հայր Սերոբ Չամուրլեան (2017-)
Kocharyan, Romik
Margaryan, Gor