Object

Title: 12 anathematisms of St. Cyril of Alexandria and the Christology of the Armenian Church

Publication Details:

Պարբերականը հրատարակվում է 1960 թվականից։ Մինչև 2021 թվականը պարբերականը կոչվել է «Մերձավոր և Միջին Արևելքի երկրներն ու ժողովուրդներ»

Journal or Publication Title:

Բանբեր Արևելագիտության ինստիտուտի=Bulletin Of The Institute Of Oriental Studies (BIOS)

Date of publication:

2022

Volume:

2 (35)

Number:

2

ISSN:

e-2738-2702 ; 2738-2710

Official URL:


Additional Information:

Մաթևոսյան Արթուր

Other title:

Ս․ Կյուրեղ Ալեքսանդրացու 12 նզովքները և Հայոց եկեղեցու քրիստոսաբանությունը

Corporate Creators:

Institute of Oriental Studies of NAS RA

Abstract:

It is well known that the Christology of the Armenian Church is based on the Christological teaching of St. Cyril of Alexandria. Following St. Cyril, the Armenian Church confirms the invariability and perfection of divine and human natures in Christ. The hypostatic union of Christ does not lead to a change or amalgamation of natures. It admits the union of Christ with God the Father in deity and with us in humanity. Jesus Christ, the only begotten Son of God, is a perfect God and a perfect man, begotten before the ages from the Father according to deity, and for our salvation from Mary the Virgin according to humanity. And therefore, there is one nature of God the Word incarnate, revered together with His flesh in one worship. This is what the Armenian Church has believed since the 5th century to date. This article will examine the connection of 12 anathematisms contained in the letter of St. Cyril of Alexandria to Nestorius with the Christological teaching of the Armenian Church.
Հայտնի է, որ Հայոց եկեղեցու քրիստոսաբանությունը հիմնված է Կյուրեղ Ալեքսանդրացու քրիստոսաբանական վարդապետության վրա: Կյուրեղին հետևելով` Հայ Եկեղեցին հաստատում է Քրիստոսում աստվածային և մարդկային բնությունների անփոփոխությունն ու կատարելությունը: Քրիստոսի անձի միությունը չի հանգեցնում բնությունների փուիոխության կամ միաձուլման: Այն ընդունում է Քրիստոսի միությունը Հայր Աստծո հետ աստվածության մեջ և մեզ հետ` մարդկության մեջ: Հիսուս Քրիստոսը` Աստծո միածին Որդին, կատարյալ Աստված է և կատարյալ մարդ, որը ծնվել է դարերից առաջ` ըստ աստվածության, և մեր փրկության համար` ըստ մարդկության` Մարիամ Կույսից: Եվ, հետևաբար, գոյություն ունի Աստծո մարմնացյալ Բանի մեկ բնություն: Այս հոդվածում քննարկվում է Կյուրեդ Ալեքսանդրացու Նեստորին ուղղված նամակում պարունակվող 12 նզովքների կապը Հայոց Եկեղեցու քրիստոսաբանական վարդապետության հետ:

Place of publishing:


Publisher:

«Քոփի Փրինթ» տպ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 36-48

Identifier:

click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:334183

Language:

hy; en

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Feb 13, 2024

In our library since:

Dec 12, 2022

Number of object content hits:

77

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/363839

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information