Object

Title: «Успение Богородицы» в средневековом искусстве Армении и Руси

Journal or Publication Title:

Արվեստագիտական հանդես=Искусствоведческий журнал=Journal of Art Studies

Date of publication:

2021

Number:

2 (6)

ISSN:

2579-2830

Official URL:


Additional Information:

Մանուկյան Սեյրանուշ, Manukyan Seyranush

Other title:

«Աստվածածնի վերափոխումը» Հայաստանի և Ռուսիայի միջնադարյան արվեստում ; «Assumption of the Virgin Mary» in Medieval art of Armenia and Russia

Abstract:

Статья посвящена параллельным идентичным явлениям в армянском и русском искусстве, явлениям, которые не обусловлены взаимовлиянием, а отражают сходные процессы в развитии восточнохристианского искусства на достаточно отдаленных друг от друга территориях. В контексте изучения истоков и развития рассмотрены общие особенности иконографии «Успения Богородицы» в армянском и русском искусстве, а именно – иконографический извод этой сцены с эпизодом Наказания Софонии (Авфонии). Его появление было связано с тенденцией расширения и обогащения иконографических схем повествовательными и дидактическими элементами, с более свободным привлечением неканоничных апокрифических текстов в качестве источников иконографии.
Հոդվածը նվիրված է հայ և ռուսական արվեստի զուգահեռ նույնական երևույթներին, որոնք պայմանավորված չեն փոխազդեցությամբ, այլ արտացոլում են արևելաքրիստոնեական արվեստի զարգացման համանման գործընթացները միմյանցից զգալի հեռու տարածքներում։ Ակունքների և զարգացման ուսումնասիրության համատեքստում դիտարկվում են «Աստվածածնի Վերափոխման» պատկերագրության ընդհանուր առանձնահատկությունները հայ և ռուսական արվեստում, այն է՝ այս տեսարանի պատկերագրական տարբերակը Սոփոնիայի պատժի դրվագով (Ավֆոնիա): Նրա ի հայտ գալը կապված էր պատկերագրական սխեմաները պատմողական և դիդակտիկ տարրերով ընդլայնելու և հարստացնելու միտումի, պատկերագրության աղբյուրների՝ պարականոն ապոկրիֆային տեքստերի ավելի ազատ ընդգրկման հետ։
The article investigates parallel identical phenomena in Armenian and Russian art – phenomena, reflecting similar processes, which characterized the development of Eastern Christian art in widely separated territories independently of each other, rather than arose from mutual influence. In the context of studyingthe origins and development, common features of iconography of “Assumption of the Virgin Mary” in Armenian and Russian art are considered, namely, the iconographic version of this scene with the episode of Prophesy of Sophonias (Avphonius), this being conditioned by the tendency to expand and enrich iconographic canons with narrative and didactic elements, thereby to more freely include non-canonical Apocryphal texts as sources of iconography.

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 160-174

Identifier:

oai:arar.sci.am:328664

Language:

ru

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Dec 14, 2023

In our library since:

Nov 9, 2022

Number of object content hits:

9

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/356822

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information