Object

Title: Կոմիտասից դեպի Բեթհովենյան տիրույթի որոշ տարրեր

Journal or Publication Title:

Արվեստագիտական հանդես=Искусствоведческий журнал=Journal of Art Studies

Date of publication:

2021

Number:

1 (5)

ISSN:

2579-2830

Official URL:


Additional Information:

Шахкулян Татевик, Shakhkulyan Tatevik

Other title:

От Комитаса к некоторым элементам Бетховенского мира ; From Komitas To Certain Elements Of Beethoven’s World

Abstract:

Հոդվածը քննարկում է Կոմիտասի կրած գերմանական ազդեցությունների որոշ հարցեր: Մասնավորապես' քննարկվում է գերմանացի կոմպոզիտոր Ա. վ. Բեթհովենի Op. 57 սոնատի թեմատիկ մոտիվի ակնհայտ նմանակումը Կոմիտասի լարային կվինտետում, որը Բեռլինում ուսանելիս իրականացված աշխատանք է: Քննարկվում է նաև գերմանացի գրող Վ. Գյոթեի երկու բանաստեղծությունների երաժշտական մարմնավորման հանգամանքը ինչպես Կոմիտասի, այնպես էլ Բեթհովենի կողմից: Եթե Կոմիտասը ստեղծել է երկու առանձին երգ դաշնամուրային նվագակցությամբ, ապա Բեթհովենը երկու բանաստեղծությունների հիման վրա ստեղծել է մեկմասանի կանտատ երկսեռ երգչախմբի և սիմֆոնիկ նվագախմբի համար:
В статье анализируются некоторые аспекты немецкого влияния на Комитаса. В частности, обсуждается явное подражание тематическому мотиву Сонаты для фортепиано №23, оп. 57 («Аппассионата») Л. ван Бетховена в написанном в годы учебы в Берлине струнном квинтете Комитаса. Рассматривается также музыкальное воплощение Бетховеном и Комитасом двух стихотворений немецкого поэта и прозаика И.В. Гёте. Бетховен сочинил одночастную кантату для смешанного хора и симфонического оркестра, а Комитас на основе тех же двух стихотворений написал две отдельные песни с фортепианным сопровождением.
The article discusses some issues regarding the German influence on Komitas. In particular, the author focuses on the resemblance of the subject of L. v. Beethoven’s Piano Sonata No. 23, Op. 57 (known as Appassionato) to that of Komitas’s string quintet, which he wrote while studying in Berlin. The article also examines the musical embodiments by both Beethoven and Komitas of the German writer, poet J. W. Goethe’s two verses. Beethoven composed a singlemovement cantata for mixed choir and symphony orchestra, while Komitas, basing on the same two verses, created two separate songs with piano accompaniment.

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 41-47

Identifier:

oai:arar.sci.am:328701

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

May 22, 2025

In our library since:

Nov 9, 2022

Number of object content hits:

19

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/356859

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information