Object

Title: Komitas’s Concept on Music Education

Journal or Publication Title:

Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook

Date of publication:

2019

Volume:

Դ

ISBN:

978–9939–9206–4–1

Additional Information:

Շախկուլյան Տաթևիկ

Other title:

Երաժշտական կրթության Կոմիտասի հայեցակարգը

Contributor(s):

Պատ. խմբ.՝ Տաթևիկ Շախկուլյան

Abstract:

Կոմիտասի բազմակողմանի գործունեության մեջ առանձին տեղ է զբաղեցնում մանկավարժական աշխատանքը ։ Նա երաժշտություն էր դասավանդում Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանում ։ Ծրագրել էր Կոստանդնուպոլսում հիմնել կոնսերվատորիա, և այդ նպատակով աշակերտներ էր պատրաստում ։ Նրա հայեցակարգը հիմնված էր դասավանդման դասական (արևմտաեվրոպական և ռուսական) և ազգային ավանդական (ժողովրդական և հոգևոր երաժշտության վրա հիմնվող) սկզբունքների համակցման վրա։ Կոմիտասի երաժշտության տեսության, հարմոնիայի և պատմության դասագրքերը հնարավորություն են տալիս հասկանալու նրա մոտեցումները ։ Կոմիտասը երաժշտության տեսություն էր դասավանդում հայկական նոտագրության հիման վրա, ոչ թե եվրոպականի, թեև հրաշալի տիրապետում էր թե՛ մեկին, թե՛ մյուսին ։ Ինչո՞ւ էր Կոմիտասը հիմնվում հայկական նոտագրության վրա։ Ինչպե՞ս է այն առնչվում հայ երաժշտության հնչյունաշարերի կոմիտասյան տեսությանը, որի հիմքում ոչ թե հարևան, այլ կցվող տետրախորդների սկզբունքն է: Հոդվածում անդրադառնում ենք այս հարցերին և քննարկում կոմիտասյան դասագրքերի բովանդակային և կառուցվածքային որոշ առանձնահատկություններ։
Music pedagogy occupies an important place in Komitas’s multi–dimensional activity. He was a music teacher at Gevorgian Seminary in Etchmiadzin. Founding a conservatory in Costantinople was among his fundamental projects, and for that purpose he was preparing students to work with. In the basis of Komitas’s concept on music education laid the idea of juxtaposing from the one hand, the elements of Western classical pedagogy and, from the other hand, the national traditional principles of didactics. Komitas’s textbooks on music theory, harmony and music history allow understanding the system of Komitas’s approach in music education. Komitas used to teach music theory based on Armenian notation, rather than the Western one, although he himself perfectly possessed both of them. Why did Komitas use Armenian notation? It was Komitas to invent that conjunct rather than disjunct tetrachords laid in the basis of Armenian traditional music. Are there any relations between priority of Armenian notation by Komitas and Armenian music modes? In the article, I focuse on those questions and discuss the content and structure of Komitas’s textbooks.


Table of contents:

ԳԼՈՒԽ Դ. Երաժշտական կրթություն
CHAPTER IV: Music Education

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

Կոմիտասի թանգարան-ին-տ. հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 211-219

Identifier:

oai:arar.sci.am:270859

General note:

Սույն հատորն անդրադառնում է Կոմիտասին և իր գործունեությանը, հայ երաժշտական ֆոլկլորին և երաժշտական կրթությանն առնչվող զանազան հարցերի։ Հասցեագրված է երաժշտագետներին, արվեստաբաններին, մշակութաբաններին, բանասերներին, երաժշտության բնագավառի մանկավարժներին, առհասարակ հայ երաժշտությամբ հետաքրքրվողներին։

Object collections:

Last modified:

Dec 24, 2021

In our library since:

Jun 10, 2021

Number of object content hits:

141

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/295132

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information