Journal or Publication Title:
Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook
Date of publication:
Volume:
ISBN:
Additional Information:
Title:
Komitas’s Concept on Music Education
Other title:
Երաժշտական կրթության Կոմիտասի հայեցակարգը
Creator:
Contributor(s):
Subject:
Museums ; Komitas Vardapet ; Music Education
Uncontrolled Keywords:
music pedagogy ; music history ; harmony ; music theory ; Komitasʼs textbooks
Abstract:
Կոմիտասի բազմակողմանի գործունեության մեջ առանձին տեղ է զբաղեցնում մանկավարժական աշխատանքը ։ Նա երաժշտություն էր դասավանդում Էջմիածնի Գևորգյան ճեմարանում ։ Ծրագրել էր Կոստանդնուպոլսում հիմնել կոնսերվատորիա, և այդ նպատակով աշակերտներ էր պատրաստում ։ Նրա հայեցակարգը հիմնված էր դասավանդման դասական (արևմտաեվրոպական և ռուսական) և ազգային ավանդական (ժողովրդական և հոգևոր երաժշտության վրա հիմնվող) սկզբունքների համակցման վրա։ Կոմիտասի երաժշտության տեսության, հարմոնիայի և պատմության դասագրքերը հնարավորություն են տալիս հասկանալու նրա մոտեցումները ։ Կոմիտասը երաժշտության տեսություն էր դասավանդում հայկական նոտագրության հիման վրա, ոչ թե եվրոպականի, թեև հրաշալի տիրապետում էր թե՛ մեկին, թե՛ մյուսին ։ Ինչո՞ւ էր Կոմիտասը հիմնվում հայկական նոտագրության վրա։ Ինչպե՞ս է այն առնչվում հայ երաժշտության հնչյունաշարերի կոմիտասյան տեսությանը, որի հիմքում ոչ թե հարևան, այլ կցվող տետրախորդների սկզբունքն է: Հոդվածում անդրադառնում ենք այս հարցերին և քննարկում կոմիտասյան դասագրքերի բովանդակային և կառուցվածքային որոշ առանձնահատկություններ։
Music pedagogy occupies an important place in Komitas’s multi–dimensional activity. He was a music teacher at Gevorgian Seminary in Etchmiadzin. Founding a conservatory in Costantinople was among his fundamental projects, and for that purpose he was preparing students to work with. In the basis of Komitas’s concept on music education laid the idea of juxtaposing from the one hand, the elements of Western classical pedagogy and, from the other hand, the national traditional principles of didactics. Komitas’s textbooks on music theory, harmony and music history allow understanding the system of Komitas’s approach in music education. Komitas used to teach music theory based on Armenian notation, rather than the Western one, although he himself perfectly possessed both of them. Why did Komitas use Armenian notation? It was Komitas to invent that conjunct rather than disjunct tetrachords laid in the basis of Armenian traditional music. Are there any relations between priority of Armenian notation by Komitas and Armenian music modes? In the article, I focuse on those questions and discuss the content and structure of Komitas’s textbooks.
Table of contents:
ԳԼՈՒԽ Դ. Երաժշտական կրթություն
CHAPTER IV: Music Education
Place of publishing:
Երևան