Object

Title: Влияние типа дорожного покрытия и скорости движения на частотную зависимость спектра статистического распределения случайных напряжений транспортируемой конструкции

Journal or Publication Title:

ՀՀ ԳԱԱ և ՀՊՃՀ Տեղեկագիր. Տեխնիկական գիտություններ =Proceedings of the NAS RA and SEUA: Technical Sciences

Date of publication:

2006

Volume:

vol. 59

Number:

№ 2

ISSN:

0002-306X

Other title:

Ճանապարհածածկույթի տեսակի և շարժման արագության ազդեցությունը փոխադրվող կառուցվածքի պատահական լարումների վիճակագրական բաշխման տարրապատկերի հաճախայնության կապի վրա; Influence of the roadway covering type and rate of motion on statistical distribution spectrum frequency dependence of transported structure random stresses

Coverage:

259-265

Abstract:

Исследовано влияние типа дорожного покрытия (грунт, брусчатка, асфальт и асфальтобетон) и скорости движения транспортного средства (в пределах примерно 5; 10; 15 и 20 м/с) на изменение частотной зависимости и других основных характеристик спектра статистического распределения максимальных значений нормального напряжения в опасном сечении конструкции из композитного материала. Показано, что частота внешнего силового воздействия, обусловленная случайными неровностями покрытия дороги и скоростью движения, изменяется в пределах 0,3...17 Гц со смещением спектра к стохастической области максимальных напряжений. Հետազոտված է ճանապարհածածկույթի տեսակի (բնահող, չսրսվակասալ, ասֆալտ և ասֆալտաբետոն) և շարժման արագության (5, 10, 15, և 20 մ/վ) ազդեցությունը կոմպոզիտային նյութից պատրաստված փոխադրվող կառուցվածքի վտանգավոր հատույթում ծագող առավելագույն նորմալ պատահական լարումների վիճակագրական բաշխման տարրապատկերի հաճախայնության կապի և որոշ այլ բնութագրիչների փոփոխության վրա: Ցույց է տրված, որ արտաքին ուժային ազդեցության հաճախությունը, պայմանավորված ճանապարհի պատահական անհարթություններով և շարժման արագությամբ, փոփոխվում է 0,3…17 Հց հաճախությունների միջակայքում, ընդ որում ստոխաստիկ բաշխման տարրապատկերը շեղված է լարման առավելագույն արժեքների կողմը: The roadway covering type (ground, cube, asphalt and asphalt concrete) and the rate of vehicle motion influence (approximately 5, 10, 15 and 20 m/sec) on frequency dependence changing and other major spectrum characteristics of statistical distribution of normal maximum stress values in dangerous structure section made of composite material is studied. It is shown that the frequency of external power action leading to random uneven roadway covering and the rate of traffic is changing within 0,3…17 Hz, displacing the spectrum to the stochastic region of maximum stresses.

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ

Date created:

2006-07-20

Format:

pdf

Identifier:

oai:arar.sci.am:32359

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Mar 9, 2021

In our library since:

Mar 3, 2020

Number of object content hits:

1

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/36045

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information