Object

Title: Արբի Հովհաննիսյանը` հայ թատրոնի և Իրանի կինոարվեստի գործիչ

Journal or Publication Title:

Արվեստագիտական հանդես=Искусствоведческий журнал=Journal of Art Studies

Date of publication:

2021

Number:

1 (5)

ISSN:

2579-2830

Official URL:


Additional Information:

Чтян Анаит, Chtian Anahit

Other title:

Арби Оганесян – деятель армянского театра и киноискусства Ирана ; Arbi Hovhannissian as a figure of the Armenian theatre and cinema of Iran

Abstract:

Արբի Հովհաննիսյանը պատկանում է նորարարական ուղղվածության արվեստագետների թվին: Նա, ինչպես թատրոնում, այնպես էլ կինոյում, իր խիզախ, հայտնություններով լի գործերով փորձեց ներկայացնել հարցեր, որոնք մարդկությանը հուզում են դեռևս վաղնջական ժամանակներից: 1960-ականներից ի վեր, լինելով Շիրազի և Թեհրանի արվեստի փառատոների մասնակիցն ու կազմակերպիչը, Հովհաննիսյանը, իր համախոհների հետ միասին, մտորել է «Համամարդկային թատրոնի» գաղափարի շուրջ: Մի թատրոնի, որը պետք է ընթանար Արևմուտքի և Արևելքի երկրների մշակույթները մերձեցնելու ճանապարհով: Արվեստագետն իր որոնումները շարունակեց նաև Ֆրանսիա տեղափոխվելուց հետո (1978)' այստեղ ևս իր գործնական աշխատանքում և տեսական հրապարակումներում հավասարապես կարևորելով Սփյուռքի և հայրենի արվեստները միավորելու գաղափարը:
Арби Оганесян принадлежит к числу художников новаторского направления. Своими произведениями, полными смелых и неожиданных решений, он, как в театре, так и в кино - попытался представить вопросы, интересующие человечество еще с незапамятных времен. Начиная с 1960-х годов, будучи организатором и участником фестивалей искусств Шираза и Тегерана, Оганесян, вместе со своми единомышленниками, раздумывал над идеей «Общечеловеческого театра» - театра, который должен был идти по пути сближения искусств стран Запада и Востока. Художник продолжил свои искания и после переезда во Францию (1978). Здесь также, как своей практической деятельностью, так и теоретическими публикациями, он подчеркивал значимость объединения искусств армянской диаспоры и Отечества.
Arbi Hovhannissian belongs to the artists of innovative trend. His creations both in theatre and cinema abound in daring and unexpected solutions, where he seeks to address the issues that interest the humanity from time immemorial. Beginning from the 1960s, as the organizer and participator of the Shiraz and Teheran Art Festivals, Hovhannissian, jointly with his associates, deliberated the idea of the “ For All Mankind Theatre” . Presumably, it was to unite the cultures of the East and the West. The artist continued his quest upon his moving to France in 1978. Here, in his occupational activity and theoretical publications, he equally underscored the importance of unifying the arts of the Fatherland and the Diaspora

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 72-93

Identifier:

oai:arar.sci.am:328703

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

May 22, 2025

In our library since:

Nov 9, 2022

Number of object content hits:

16

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/356861

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information