Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես
Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան
«Միաբանել», «միայբանել», «միաբանեցայ», «միաբան եղա» արտահայտությունների շատ անգամ ենք հանդիպում վիմագիր ու մատենագիր (հիմնականում հիշատակարաններում) աղբյուրներում: Այդ երևույթը մեծ հետաքրքրություն է ներկայացնում, ուստի մենք այս հոդվածում եկանք մի շարք եզրահանգումների. ա. Որոշ դեպքերում «միաբանել» եզրը զուտ նվիրատու, վանքին օգտակար լինելու իմաստը ուներ: բ. Մի շարք սկզբնաղբյուրներից հստակ երևում է, որ տվյալ վանքի վանահայրը, ինչ-որ կերպ իրավական տեսք է տվել այդ գործընթացին` նվիրատուներին «եղբայր», «միաբան» գրելով, որը անուղղակիորեն հիշեցնում է «աշխարհիկ միաբանների» երևույթը կաթոլիկ եկեղեցում: 12- 15-րդ դարերում «միաբանեցայ» եզրով նվիրագրերը շատանում են: Հարկ է ասել, որ միանշանակ չի կարելի պնդել, որ «միաբանել» բառը օգտագործում էին միայն պարոնտերերը, բայց քննված վիմագրերից ելնելով կարելի է ենթադրել, այդ եզրույթի շատանալը վկայում է «պարոնտերության» ինստիտուտի ավելի զարգացած փուլ թևակոխելու մասին, ու այս համատեքստում «միաբանվող»-ներին կարելի է համարել միջանկյալ մի փուլի ներկայացուցիչ` դեպի պարոնտերություն գնացող:
Мы много раз встречаем такие выражения, как “присоединиться”, “стать членом братии” в эпиграфических и библиографических источниках. Это явление представляет большой интерес, в связи с чем мы пришли к нескольким выводам в этой статье: а. В некоторых случаях данные выражения имели смысл “присоединения”, и были связаны с дарением, будущностью полезным монастырью. в. В ряде источников четко видно, что очевидно, предстоятель монастыря неким образом давал правовой вид происходяшему, записывая дарителей в “братья”, в “монахи”. Эти факты отдаленно напоминают институт “светских монахов” в католической церкви. в 12-15 веках количество дарственных надписей с термином “Стать членом братии” увеличивается. Надо сказать, что этот термин употребляли не только ''паронтеры'' (феодалы-церковники), но эпиграфический материал дает нам основание утверждать, что ''паронтерство'' в эту эпоху вступило в более развитый период, связи с чем можно сказать, что институт этих ''братьев'' есть некая переходная стадия к приобретению ''паронтерства''.
Expressions like “miabanel ” (“to join the monastery community”), “miabanecay ”, “miaban egha ” (“I joined” or “I became a member of monastery community”) often occur in epigraphic texts and manuscripts. This phenomenon is of great interest, and this article is an attempt to achieve some conclusions concerning this item: a. in some cases the notion of “miabanel ” expresses meaning of presenting anything to a monastery, to be useful for it, b. it is obvious from some sources that probably the head-priest of the monastery in some way gave a legitimate status to the process of presenting, while presenters acquired the status of a “brother” or of a monk (“miaban”), which slightly reminds the institute of a “worldly monk” of the Catholic church: In 12-15th centuries gift-inscriptions containing the term “miabanecay ” become even more frequent. It is important to note that the word is not used exclusively by “paronters ” (clergymen-feudals) but by ordinary people as well. Nevertheless, the examined sources witness that the institute of “paronters ” in that period underwent evolution to a more complicated level and in this sense “miaban” may be considered as a representative of a medium stage leading to the status of a feudal.
Երևան
oai:arar.sci.am:369828
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Mar 18, 2024
Feb 12, 2024
17
https://arar.sci.am/publication/399623
Edition name | Date |
---|---|
Հակոբյան, Հայկ, «Աշխարհիկ միաբանների» ինստիտուտը միջնադարյան Հայաստանում ըստ վիմագիր ու մատենագիր աղբյուրների | Mar 18, 2024 |
Աստվածատրյան, Մելանյա Պետրոսյան, Շուշանիկ Գլխ․ խմբ․՝ Վազգեն Համբարձումյան (2003-)
Տոնոյան, Հ. Մ.
Պետրոսյան, Լիլիթ Գևորգյան, Նանե
Պետրոսյան, Արմեն Գլխ․ խմբ․՝ Վազգեն Համբարձումյան (2003-)
Ներսիսյան, Վարսիկ