Object

Title: Between Education and Science: Which is Closer to Doctoral Education?

Journal or Publication Title:

Գիտության և կրթության հիմնախնդիրները թվային փոխակերպումների դարաշրջանում

Date of publication:

2025

ISBN:

978-9939-1-2075-1

Additional Information:

Мхитарян Атом, Մխիթարյան Ատոմ

Other title:

Между образованием и наукой: что ближе к докторантуре? ; Կրթության և գիտության միջև. ո՞րն Է ավելի մոտ դոկտորական կրթությանը

Remainder of title:

Գիտական հոդվածների ժողովածու։ Միջազգային գիտաժողովի նյութեր. Մայիսի 23, 2025

Corporate Creators:

ՀՀ ԳԱԱ Գիտակրթական միջազգային կենտրոն

Coverage:

139-150

Abstract:

With “Berlin Communiqué”, the Bologna Process began to focus on doctoral education as the third level of higher education [1]. Since then, many improvements and concretisations have been made at the European level. The traditional doctoral education - Aspirantura in Armenia (and in other Soviet republics) was a model of “apprenticeship”: the responsibility for the PhD student is exclusively a matter of the supervising professor (or “scientific supervisor”) due to the close relation between the doctoral candidate and professor. Then, after Armenia’s independence, structured postgraduate programs gradually began to increase. This process proceeded at almost the same speed in other European countries that joined the Bologna Process (Armenia joined the Bologna Process in 2005).
Բեռլինյան կոմյունիկեով Բոլոնիայի գործընթացը սկսեց կենտրոնանալ դոկտորական կրթության վրա՝ որպես երրորդ մակարդակի բարձրագույն կրթություն [1]: Այդ ժամանակից ի վեր եվրոպական մակարդակով բազմաթիվ բարելավումներ ու կոնկրետացումներ են կատարվել։ Ավանդական դոկտորական կրթությունը` ասպիրանտուրան Հայաստանում (և խորհրդային այլ հանրապետություններում) «աշկերտության» մոդել էր. ասպիրանտի պատասխանատվությունը բացառապես գիտնական պրոֆեսորի (կամ «գիտական ղեկավարի») խնդիրն է՝ ասպիրանտի և պրոֆեսորի սերտ հարաբերություններով պայմանավորված: Այնուհետեւ, Հայաստանի անկախացումից հետո աստիճանաբար սկսեցին աճել կառուցվածքային երրոդ մակարդակի կրթության ծրագրերը։ Այս գործընթացը գրեթե նույն արագությամբ ընթացավ Բոլոնիայի գործընթացին միացած եվրոպական այլ երկրներում (Հայաստանը միացավ Բոլոնիայի գործընթացին 2005թ.):
С «Берлинским коммюнике» Болонский процесс начал фокусироваться на докторантуре как на третьем уровне высшего образования [1]. С тех пор на европейском уровне было сделано много улучшений и конкретизаций. Традиционное докторантское образование — аспирантура в Армении (и в других советских республиках) было моделью «ученичества»: ответственность за аспиранта — это исключительно дело курирующего профессора (или «научного руководителя») из-за тесной связи между докторантом и профессором. Затем, после обретения Арменией независимости, структурированные программы аспирантуры постепенно начали расширяться. Этот процесс шел почти с той же скоростью в других европейских странах, присоединившихся к Болонскому процессу (Армения присоединилась к Болонскому процессу в 2005 году).

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

«Ալվարդ Օհանջանյան Վառլենի»

Format:

pdf

Identifier:

click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:396049

Object collections:

Last modified:

May 22, 2025

In our library since:

May 22, 2025

Number of object content hits:

5

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/427984

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information