Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Գիտական տեղեկագիր
Саградян А. И., Акопян А. С., Sahradyan A. I., Hakobyan A. S.
Применение метода «шесть шляп мышления» в процессе обучения по предмету «Технология» ; Application Of The Method "Six Thinking Hats" In The Process Of Teaching On The Subject "Technology"
Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Հոդվածում գիտափորձարարական եղանակով ներկայացված է մտածողության 6 գլխարկների մեթոդի կիրառման արդյունավետությունը հիմնական դպրոցում «Տեխնոլոգիա» առարկայի ուսուցման գործընթացում: Այս մեթոդի կիրառումը հնարավորություն է տալիս խնդրահարույց իրավիճակը դիտարկել տարբեր տեսանկյուններից՝ զարգացնելով ինժեներական և ստեղծագործական մտածողությունը, հնարվորություն տալով ձեռք բերել նոր գիտելիքներ, դրանք համադրելով արդեն ունեցած գիտելիքների հետ և առաջարկել ինքնատիպ լուծումներ:
В статье представлена эффективность применения метода «Шесть шляп мышления» в процессе обучения предмету «Технология». Применение этого метода дает возможность взглянуть на проблемную ситуацию с разных сторон: развивая инженерно-творческое мышление, давая возможность приобретать новые знания, сочетать их с уже имеющимися знаниями, предлагать креативные решения.
The purpose of this article is to introduce one of the unique teaching methods, the "6 Thinking Hats" method, which helps students develop creative engineering thinking skills. This paper is about the effectiveness of the application of the method "Six Thinking Hats" in the process of teaching on the subject "Technology". The essence of the "Six Thinking Hat" method of a psychologist, specialist in the field of creative thinking Edward De Bono, its advantages and application features are described in detail. The Six Thinking Hats method provides people with a framework to expand and organize their thinking, as well as an opportunity and platform for more effective decision-making. The "Six Thinking Hats" method allows you to think in six different ways, and to distinguish between these ways, six different colored hats were created to help you better understand the learning material. It simplifies thinking by creating focus on one thing at a time, and allows us to engineer switch in thinking without offending others. This method is a psychological role-playing game. The use of this method in teaching technology disciplines is presented as a means of developing engineering critical thinking. The work is a concrete example of how engineering thinking can be shaped using "Six Thinking Hats" method. In particular, a solution to the problem of developing a new logo is presented, which was entrusted to 7th grade students at the end of the training modules "Graphics", "Elements of Business and Entrepreneurship" and "Design". Giving each of the groups one of the hats, we suggest thinking and present their version of the solution to the problem according to the color of the hat. The analysis, suggestions, ideas and comments of each of the groups are presented in detail, the best solution chosen as a result of general discussion. The "Six Thinking Hats" is becoming very effective and useful teaching technique in teaching-learning process, nowadays. The six hats can be easily integrated into classroom programs and can be used to teach various subjects. In particular, exploring and discussing technical topics from six different perspectives helps to simplify the complex problem-solving process. The six colored hats make group discussion more effective, helping to plan backwards and improve thinking. The application of this method makes it possible to look at the problematic situation from different angles, developing engineering-creative thinking, giving the opportunity to acquire new knowledge, combining it with the existing knowledge, offering original solutions. In general, this method can be used in all walks of life.
Երևան
oai:arar.sci.am:370523
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Apr 16, 2024
Feb 22, 2024
15
https://arar.sci.am/publication/400343
Հրատարակության անուն | Ամսաթիվ |
---|---|
Սահրադյան, Ա .Ի., «Մտածողության 6 գլխարկներ» մեթոդի կիրառումը «տեխնոլոգիա» առարկայի ուսուցման գործընթացում | Apr 16, 2024 |
Սահրադյան, Ա. Ի. Այվազյան, Հ. Վ. Հակոբյան, Ա. Ս. Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Սահրադյան, Ա. Ի. Այվազյան, Հ. Վ. Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Ա. Ս. Հակոբյան Պատ․ խմբ՝. Հ․ Գ․ Ինճիկյան (1966-1968) Գլխավոր խմբ.՝ Ծ․ Պ․ Աղայան (1969-1972) Վ․ Ա․ Միքայելյան (1972-1987) Ա․ Ա․ Խառատյան (1988-2017) Պ․ Ավետիսյան (2017-)
ՀակոբյաՆ, Գ․ Ա․ Գրիդորյան, Յու. Ս․ Գլխ․ խմբ.՝ Հ. Վ. Գրիգորյան
Ս. Ա. Հակոբյան Ս. Մ. Մինասյան
Ս. Ա. Հակոբյան Ս. Մ. Մինասյան Պատ․ խմբ․՝ Մ․ Գ․ Թումանյան (1948) Գ․ Հ․ Բաբաջանյան (1949-1954) Հ․ Գ․ Բատիկյան (1954-1977) Գլխ․ խմբ․՝ Է․ Գ․ Աֆրիկյան (1978-2007) Է․ Ս․ Գևորգյան (2008-2023) Ա․ Ա․ Առաքելյան (2023-)
Ս. Ա. Հակոբյան Ժ. Ա. Գևորգյան Պատ․ խմբ․՝ Բ․ Ա․ Ֆանարջյան (1961-1977) Ի․ Ք․ Գևորգյան (1978-1988) Ռ․ Պ․ Ստամբոլցյան (1989-1994) Գլխ․ խմբ․՝ Վ․ Պ․ Հակոբյան (1995-2007) Յու․ Թ․ Ալեքսանյան (2008-2018)
Ա. Ա. Նիկողոսյան Ս. Հ. Հակոբյան Պատ․ խմբ․՝ Մ․ Գ․ Թումանյան (1948) Գ․ Հ․ Բաբաջանյան (1949-1954) Հ․ Գ․ Բատիկյան (1954-1977) Գլխ․ խմբ․՝ Է․ Գ․ Աֆրիկյան (1978-2007) Է․ Ս․ Գևորգյան (2008-2023) Ա․ Ա․ Առաքելյան (2023-)