Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Գիտական տեղեկագիր
Тангамян Т. В., Захарян Н. С., Tangamyan T. V., Zakharyan N. S.
Методика развития познавательных интересов учащихся при обучении биологии ; The Methodology Of The Development Of Students‘ Cognitive Interests In The Teaching Of Biology
Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Հոդվածում անդրադարձ է կատարվել կենսաբանության դասերի ընթացքում սովորողների ճանաչողական հետաքրքրությունների ձևավորման տեսական եվ մեթոդական առանձնահատկությունների և մեթոդամանկավարժական հետազոտության իրականացման նոր մոտեցումներին, որի նպատակն է ցույց տալ, որ ուսուցման գործընթացում ճանաչողական հետաքրքրությունները զարգացնող մեթոդներն արդյունավետ են և մեծ նշանակություն ունեն ուսումնական նյութն ավելի հեշտ, պատկերավոր ընկալելու գործում
В статье рассматриваются теоретико-методологические особенности развития интересов на уроках биологии, новые подходы к проведению методолгических и педагогических исследований, целью которых является показать методы, которые развивают интересы в процессе обучения, эффективны и имеют большое значение для облегчения учебного материала.
The article touched upon the theoretical methodological of the formation of cognitive intentives of biology students during biology classes and the new approoaches to conducting metodological and pedagogical research, which goal is to show that methods of developing cognitive interests are effective during the educational process and have an important role to make the learning material easier and more effective. The development of cognitive interest is a complex, multi-stage process with interconnected elements. G.I. Shchukina in her work "The Problem of Cognitive Interest as a Central Link in the System of Ideas", identifies the following stages in the development of cognitive interest: 1. The interest, which is the initial stage, is aimed at attracting students' attention with the help of external, sometimes unexpected, unusual circumstances. It can serve as a stimulus for the child to be interested and focused, 2. Curiosity, which is the desire of a person to penetrate the boundaries of this or that event he/she has seen or heard. At this stage, the development of cognition is expressed through emotional expression, surprise, joy, etc. 3. Cognitive motivations, which play an important role, contribute to the learner's penetration into the studied phenomenon. 4. Theoretical interest, when students' theoretical questions are used as a teaching tool.
Երևան
oai:arar.sci.am:370522
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Apr 16, 2024
Feb 22, 2024
14
https://arar.sci.am/publication/400342
Edition name | Date |
---|---|
Թանգամյան, Տ.Վ., Սովորողների ճանաչողական հետաքրքրությունների զարգացման մեթոդիկան կենսաբանության ուսուցման ընթացքում | Apr 16, 2024 |
Բաբայան, Գ. Ս. Գլխ․ խմբ.՝ Հ. Վ. Գրիգորյան
Բաբայան, Գեղեցիկ Գլխավոր խմբ.՝ Վալերի Ավանեսյան
Դավթյան, Նելլի Գլխավոր խմբ.՝ Վալերի Ավանեսյան