In one of his lectures at Northwestern University, Eli Wiesel (1977) stressed that “if the Greeks invented tragedy, the Romans the epistle, and the Renaissance the sonnet, our generation invented a new literature, that of testimony.” However, Wiesel suggested the generation of the Holocaust and most likely have forgotten the eyewitness survivors of the Armenian Genocide. In this article, I focus on a specific kind of testimony that emerged amongst the survivors of the Armenian Genocide: the song-testimony. Thinking about music and sound is important as the experience of genocide stretches far beyond the visual-oriented notions of such tragedy. It is in this spirit that I write this essay to investigate “Der Zor Çölünde,” a series of song-testimonies that musically charts the experience of Armenians during the Genocide of 1915–1923. I primarily argue that Armenian deportees appropriated the musical and lyrical template of “Der Zor Çölünde” by creating new verses. In doing so, Armenians illustrated and immortalized what they saw, felt, and experienced during the deportations and forced marches. Considering the multifaceted nature of “Der Zor Çölünde,” this essay reimagines the Armenian Genocide experience through the voice(s) of its protagonists. Furthermore, I emphasize the importance and implication of listening to the performances of “Der Zor Çölünde” against the official narratives of genocide denial.
Երևան
ՀՀ ԳԱԱ Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ
oai:arar.sci.am:369389
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Feb 6, 2024
Feb 6, 2024
7
https://arar.sci.am/publication/399200
Edition name | Date |
---|---|
Osorio, James Carl L., Variations on a Dirge of Extermination: “Der Zor Çölünde”and the Armenian Genocide | Feb 6, 2024 |
Uluhogian, Gabriella Հայր Գաբրիէլ Այվազովսկի (հիմնադիր 1843-1848) Հայր Ղեւոնդ Ալիշան (1848-1851) Հայր Օքսենտիոս Գուրգէնեան (1852-1853) Հայր Անտոն Սիոնեան (1861-1862) Հայր Աթանագինէս Գաբթանեան (1867-1870) Հայր Յակոբոս Իսավերտենց (1871-1872) Հայր Կոմիտաս Իսկէնտէրեան (1873-1875) Հայր Արսէն Սուքրեան (1875-1876) Հայր Թովմաս Էֆտեան (1890-1892) Հայր Եսայի Տայեցի (1893-1896) Հայր Ստեփանոս Սարեան (1898-1899) Հայր Սիմոն Երեմեան (1899-1905) Հայր Դաւիթ Նազարէթեան (1905) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1906) Հայր Կարապետ Տէր-Սահակեան (1906-1907) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1908-1909) Հայր Մկրտիչ Պոտուրեան (1908) Հայր Վարդան Հացունի (1909) Հայր Ներսէս Անդրիկեան (1910-1912) Հայր Յովհան Աւգերեան (1912-1915) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1916-1919) Հայր Ղեւոնդ Տայեան (1918, 1921-1927) Հայր Գաբրիէլ Նահապետեան (1919-1920) Հայր Քերոբէ Չրաքեան (1920-1921) Հայր Կիւրեղ Քիպարեան (1927-1929) Հայր Վահան Յովհաննէսեան (1929-1930) Հայր Եղիա Փէչիկեան (1930-1939, 1952-1953) Հայր Եսայի Գռուզեան (1939-1942) Հայր Մեսրոպ Ճանաշեան (1942-1952, 1954-1956, 1971-1973) Հայր Ներսէս Տէր-Ներսէսեան (1957-1964, 1974-1979) Հայր Եփրեմ Տէր-Ղազարեան (1965-1967) Հայր Գաբրիէլ Սահակեան (1968-1970) Հայր Լեւոն Զէքիեան (1980-1984) Հայր Սահակ Ճեմճեմեան (1985-1992) Հայր Տաճատ Եարտըմեան (1993-1995) Հայր Յարութիւն Պզտիկեան (1996-1999) Հայր Սերոբ Չամուրլեան (2017-)
Zakaryan, Anushavan Translated from Russian by Syuzanna Chraghyan
Hovhannisyan, Lilit
Jiří Cukr Marek Jandák
Svazlian, Verjiné Translated by T. H. Tsoulikian
Bablumyan, Arpine Գլխավոր խմբագիր՝ Պ. Ա. Չոբանյան (2013-2017) Ա. Խառատյան (2017-)
Ohanian, Seda Գլխավոր խմբագիր՝ Պ. Ա. Չոբանյան (2013-2017) Ա. Խառատյան (2017-)