Object structure

Publication Details:

«Հայոց ցեղասպանության ուսումնասիրության միջազգային հանդեսը» հրատարակում է Հայոց ցեղասպանության և ընդհանրապես ցեղասպանագիտության թեմայով հոդվածներ և գրախոսություններ: Նախապատվությունը տրվում է պատմության, քաղաքագիտության, մարդաբանության, սոցիոլոգիայի, գրականության և իրավունքի ոլորտի հոդվածներին: Այլ գիտություններին առնչվող հոդվածները ևս ընդգրկվում են հանդեսում, եթե դրանք հիմնական առնչություն ունեն թեմայի հետ: Լույս է տեսնում 2014 թ-ից:

Journal or Publication Title:

International Journal of Armenian Genocide Studies=Հայոց ցեղասպանության ուսումնասիրության միջազգային հանդես

Date of publication:

2023

Volume:

8

Number:

2

ISSN:

1829-4405 ; eISSN 2738-2931

Title:

Variations on a Dirge of Extermination: “Der Zor Çölünde”and the Armenian Genocide

Creator:

Osorio, James Carl L.

Subject:

Armenian genocide

Uncontrolled Keywords:

testimony ; song ; music ; performance ; counterlistening

Coverage:

35-55

Abstract:

In one of his lectures at Northwestern University, Eli Wiesel (1977) stressed that “if the Greeks invented tragedy, the Romans the epistle, and the Renaissance the sonnet, our generation invented a new literature, that of testimony.” However, Wiesel suggested the generation of the Holocaust and most likely have forgotten the eyewitness survivors of the Armenian Genocide. In this article, I focus on a specific kind of testimony that emerged amongst the survivors of the Armenian Genocide: the song-testimony. Thinking about music and sound is important as the experience of genocide stretches far beyond the visual-oriented notions of such tragedy. It is in this spirit that I write this essay to investigate “Der Zor Çölünde,” a series of song-testimonies that musically charts the experience of Armenians during the Genocide of 1915–1923. I primarily argue that Armenian deportees appropriated the musical and lyrical template of “Der Zor Çölünde” by creating new verses. In doing so, Armenians illustrated and immortalized what they saw, felt, and experienced during the deportations and forced marches. Considering the multifaceted nature of “Der Zor Çölünde,” this essay reimagines the Armenian Genocide experience through the voice(s) of its protagonists. Furthermore, I emphasize the importance and implication of listening to the performances of “Der Zor Çölünde” against the official narratives of genocide denial.

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Language:

en

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան