Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Аракелян Карине, Arakelyan Karine
Язык портрета Аршака Чопаняна ; The language of Arshag Chobanian’s portrait
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Тип литературного портрета имеет уникальную роль и интересное развитие в мировой и армянской литературе. Он прошёл через века, претерпел различные изменения и достиг черезвычайно важной и интересной вехи в запад- ноармянской литературе XIX и XX веков, и к этому жанру обращались многие западноармянские писатели и поэты. Помимо всего этого у литературного портрета была и другая направленность: сатирическая, а сатирический портрет был доведён до совершенства великими западноармянскими сатириками Акопом Пароняном и Ервандом Отяном. Творчество великих западноармянских писателей продолжили армянские писатели диаспоры, в том числе известный французско-армянский писатель Ншан Пешикташлян, больше известный как сатирик. Пешикташлян вдохнул новую жизнь в литературно-сатирический портрет, о чём свидетельствуют созданные им более сотни портретов, среди которых свое особое место имеет портрет Аршака Чопаняна.
Портрет выделяется разными достоинствами: идейными, художественными и т. д. Одним из них является великолепный язык и удивительно образная речь, чему немало способствует обилие лингвистических средств выразительности, их правильное и уместное использование.
The type of literary portrait has a unique role and interesting development in the Armenian and world literature. It has passed through centuries, undergone various changes and reached an extremely important and interesting milestone in the Western Armenian literature of the 19th—20th centuries, and many Western Armenian writers and poets turned to this genre. Apart from all this, literary portrait had another orientation — the satirical one, and the satirical portrait was brought to perfection by the prominent Western Armenian satirists Hagop Bаronian and Yervant Odian. The works of the great Western Armenian writers were continued by Armenian writers of the Diaspora, including the famous French-Armenian writer Nshan Beshiktashlian, best known as a satirist. Beshiktashlian breathed new life into the literary-satirical portrait, as evidenced by his more than a hundred portraits, among which Arshag Chobanian’s portrait has a special place. Portrait stands out for various merits: ideological, artistic, etc. One of them is the magnificent language and amazingly figurative speech, which is greatly supported by the abundance of linguistic means of imagery, their correct and appropriate use.
Ս. Էջմիածին
oai:arar.sci.am:360689
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Mar 5, 2024
Jun 27, 2023
30
https://arar.sci.am/publication/389941
Հրատարակության անուն | Ամսաթիվ |
---|---|
Առաքելեան, Կարինէ, Արշակ Չօպանեանի դիմանկարի լեզուն | Mar 5, 2024 |
Առաքելեան, Կարինէ Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) Առաքել Առաքելյան (1955-1956) Արթուն Հատիտյան (1956-1982) Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) Վարդան Դևրիկյան (2002-2009) Արշակ Մադոյեան (2009-2015) Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Գրիգորյան, Մայա
Ադամյան, Ալիսա
Խնկանոսեան, Գոհար