Object

Title: Factors Of Stimulating The Playing Activity Of Modern Preschoolers

Ամսագրի կամ հրապարակման վերնագիր:

Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Գիտական տեղեկագիր

Հրապարակման ամսաթիվ:

2021

Համար:

1 (39)

ISSN:

1829-0523

Պաշտոնական URL:


Լրացուցիչ տեղեկություն:

Կարապետյան Վ. Ս., Դալլաքյան Ա. Մ., Կոբիլինյանսկայա Ի. Վ., Карапетян В. С., Даллакян А. М., Кобылянская И. В.

Այլ վերնագիր:

Ժամանակակից նախադպրոցականների խաղային գործունեության խթանման գործոնները ; Факторы стимулирования игровой активности современных дошкольников

Աջակից(ներ):

Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան

Ծածկույթ:

24-30

Ամփոփում:

The relevance of the research is due to the necessity to identify the factors stimulating the playing activity of elder preschoolers during the period of fading out of interest in role-playing games. The problem was considered in the context of encouraging non-standard playing actions that do not always contribute to the realization of the main goal of the game; providing an emotional atmosphere in playing; stimulating cognitive dissonance as the main factor in children's cognitive activity in playing. A dependence was revealed between the ability of a preschooler to change the course of the game through non-standard playing actions and the ability to apply purposeful actions in different game situations. A step-by-step method of stimulating the playing activity of preschoolers using the PARLA method is presented. It was found out that stimulating the activity of preschoolers by making purposeful actions in different playing situations contributes to the acquisition of practical skills in the use of conscious actions.
Հոդվածում ներկայացված են ավագ նախադպրոցականների խաղային ակտիվության խթանման գործոնները՝ դերային խաղերի նկատմամբ հետաքրքրության նվազման պայմաններում: Մշակված է PARLA մեթոդի փուլայնությամբ իրականացվող, ավագ նախադպրոցականի խաղային ակտիվության խթանման մեթոդիկա, որն ենթադրում է. ա/այլընտրանքային /անսովոր, ոչ միշտ սյուժեից բխող/ խաղային գործողությունների խրախուսում, բ/հուզական փոխազդեցության մթնոլորտի ապահովում, գ/ կոգնիտիվ դիսոնանսի դրսևորումների արձանագրում:
В статье представлены факторы, стимулирующие игровую активность старших дошкольников в условиях снижения интереса к ролевым играм. Разработан метод развития игровой деятельности старших дошкольников, поэтапно реализуемый методом ПАРЛА, который предполагает: а) поощрение альтернативных (необычных, не всегда сюжетных) игровых действий, б) обеспечение атмосферы эмоционального взаимодействия, в) фиксация проявлений когнитивного диссонанса.

Հրատարակության վայրը:

Երևան

Հրատարակիչ:

Մանկավարժ հրատ․

Ձևաչափ:

pdf

Նույնացուցիչ:

oai:arar.sci.am:370531

Թվայնացում:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Apr 16, 2024

In our library since:

Feb 22, 2024

Number of object content hits:

10

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/400352

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information