Object

Title: Փախուստի թեման Ջոն Ափդայքի «Կենտավրոս» վեպում

Publication Details:

Լույս է տեսնում 2004 թվականից։

Journal or Publication Title:

Գրականագիտական հանդես = Литературный журнал = Literary Journal

Date of publication:

2023

Volume:

ԻԶ

Number:

1

ISSN:

1829-0116

Additional Information:

Овакимйан Нателла, Hovakimyan Natella

Other title:

Концепт побега в романе Джона Апдайка “Кентавр ; The Concept Of Escape In The Novel The Centaur By John Updike

Corporate Creators:

ԵՊՀ

Coverage:

262-285

Abstract:

Ավստրիացի վիպագիր Հերման Բրոխը (1886-1951) 20-րդ դարն անվանել է «միֆական դար»: Այս դարի շատ հեղինակներ են իրենց ստեղծագործություններում անդրադարձել ավանդական միֆերին: Վերադարձը մյութոսին անցյալ դարի սկզբում մոդեռնիստական շարժման առանձնահատկություն է (Ջ. Ջոյս «Ուլիսես » (1922), Մ. Բուլգակով «Վարպետը և Մարգարիտան » (1967), Ջ. Ափդայք «Կենտավրոսը » (1963), Թ. Ման «Դոկտոր Ֆուստուսը » (1960) ևայլն): Ջ. Ափդայքը «Կենտավրոսը » վեպը ստեղծել է՝ դրան կառուցվածքային առումով տալով խրթին հիմք՝ մի կողմից խախտելով տարածաժամանակային հաջորդականությունը, մյուսից՝ հետաքրքիր կերպով զուգակցելով հունական մյութոսը ու 20-րդ դարի ամերիկյան իրականությունը, և վիպական այս բարդ կառույցում նա ներառել է միջանձնային և ներանձնային ամենատարբեր հարաբերությունների, մարդուն վերաբերող մի շարք հավերժական թեմաների յուրատիպ նկարագրությունը։
“The Mythical Age” is the name the Austrian novelist Hermann Broch (1886- 1951) gave to the twentieth century. Many authors of this century have referred to traditional myths in their works. The return to the myth at the beginning of the last century is a characteristic feature of the modernist movement (J. Joyce, “Ulysses” (1922), M. Bulgakov, “The Master and Margarita” (1967), J. Updike, “The Centaur” (1963), T. Mann, “Doctor Faustus” (1960), etc.). To create his novel The Centaur, J. Updike has made structurally a complicated basis, both breaking the spatiotemporal sequence and combining the Greek myth with twentieth century American reality, and in this complex novel structure he describes a variety of interpersonal and intrapersonal relations, as well as several eternal themes referring to the man. Among these themes, the concept of escape has its own place.
«Мифический век» - так назвал двадцатый век австрийский писатель Герман Брох (1886-1951). Многие авторы этого столетия упоминали древние мифы в своих произведениях. В начале прошлого века возвращение к мифу являлось характерной чертой модернистского движения (Дж. Джойс «Улисс» (1922), М. Булгаков «Мастер и Маргарита» (1967), Дж. Апдайк «Кентавр» (1963), Т. Манн «Доктор Фаустус» (1960) и др.). Для создания своего романа «Кентавр» Дж. Апдайк создал структурно сложную основу с одной стороны нарушив пространственно-временную последовательность, с другой, соединив греческую мифологию с американской реальностью XX века, и в этой сложной романной структуре он описывает разнообразные межличностные и внутриличностные отношения, а также своеобразные описания нескольких вечных тем относящихся к человеку. Среди этих тем свое место занимает концепция побега.

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

Արմավ հրատ.

Format:

pdf

Identifier:

click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:360635

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Jan 7, 2025

In our library since:

Jun 26, 2023

Number of object content hits:

294

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/389916

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information