Օբյեկտ

Վերնագիր: Inclusive Education System In Armenia And Perspectives For Its Development

Ստեղծողը:

Arakelyan, Hasmik

Տեսակ:

Հոդված

Ամսագրի կամ հրապարակման վերնագիր:

Հատուկ կրթության հայկական ամսագիր=Проблемы специального образования=Armenian Journal of Special Education

Հրապարակման ամսաթիվ:

2025

Հատոր:

9

Համար:

1

ISSN:

2579-2881 ; e-2953-7886

Պաշտոնական URL:


Համատեղ հեղինակները:

Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

Ծածկույթ:

33-41

Ամփոփում:

This article examines to what extent Armenia has advanced in inclusive education and the remaining institutional, social, cultural, and attitudinal barriers hindering the smooth implementation of universal inclusive education. It examines why it is important to include children with disabilities in mainstream classes and favorable attitudes toward inclusive education among teachers, administrators, and children. Inclusive education is the process of integrating individuals with disabilities into regular classrooms, and it helps reflect the commitment to equal educational opportunities as outlined in the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (United Nations, 2006). Inclusive education assumes that diverse and unique students are learning side by side within the same school and classroom context. It treasures each student's unique contribution to the learning process (Open Society Foundation, 2019). However, the definition somehow conceals the complexity of inclusive education, which requires appropriate strategies, inputs, and benchmarking. The Inclusive Education system was officially embraced in 2003 and has more than 20 years of history. In the meantime, many barriers hinder its implementation, such as a lack of professional development for teachers, reasonable accommodations, assistive technologies, difficulty creating relationships between classmates, inadequate parent participation, and necessary operational procedures aligned to its practice.

Հրատարակության վայրը:

Երևան

Ձևաչափ:

pdf

Նույնացուցիչ:

oai:arar.sci.am:402704

Օբյեկտի հավաքածուներ:

Վերջին անգամ ձևափոխված:

Jul 17, 2025

Մեր գրադարանում է սկսած:

Jul 17, 2025

Օբյեկտի բովանդակության հարվածների քանակ:

4

Օբյեկտի բոլոր հասանելի տարբերակները:

https://arar.sci.am/publication/434940

Ցույց տուր նկարագրությունը RDF ձևաչափով:

RDF

Ցույց տուր նկարագրությունը OAI-PMH ձևաչափով։

OAI-PMH

Հրատարակության անուն Ամսաթիվ
Arakelyan, Hasmik, Inclusive Education System In Armenia And Perspectives For Its Development Jul 17, 2025

Այս էջը օգտագործում է 'cookie-ներ'։ Ավելի տեղեկատվություն