Object

Title: «Սուրբ Գրոց» բանահասությանն օգտակար ու պիտանի գիտությունների երկսեռ տարորոշումը Ս. Օգոստինոսի «Սրբազան հերմենևտիկայում»

Journal or Publication Title:

Հասարակագիտական միտքը արդի ժամանակաշրջանում

Date of publication:

2021

Volume:

Գիրք XI

ISBN:

978-9939-889-18-4

Additional Information:

Кочарян Ромик, Kocharyan Romik

Other title:

Двуродовое различение наук полезных и потребных разумению священого писания в концепции «Священной герменевтики» Св. Августина ; The Two-Kind Differentiation Of Sciences Useful And Required To The Understanding Of Holy Scripture In The Conception Of «Sacred Hermeneutics» Of St. Augustine

Remainder of title:

Յունեսկօ-ի հռչակած Փիլիփայության համաշխարհային օրվա կապակցությամբ հրավիրված գիտաժողովի նյութեր 18 նոյեմբերի 2021 թ.

Corporate Creators:

ՀՀ ԳԱԱ փիլիսոփայության, սոցիոլոգիայի և իրավունքի ինստիտուտ

Contributor(s):

Գլխ․ խմբ․` Ղազանչյան Լ․ Ա․

Coverage:

75-92

Abstract:

Ս. Օգոստինոսի «Սրբազան Հերմենևտիկային» («Սրբազան Մեկնագիտությանը») փոխներթափանց միահյուս «էկզեգետիկայի» («գիտամեկնության») փոխզորակցությամբ ներկայացող տեսա- գործնականորեն ամբողջական մեկնահայեցակարգը կոչված է հավատի ու մտքի փոխներգործուն փոխզորակցությամբ բանահասու լինել (հասկանալ) Սուրբ Գրերում բովանդակյալ իմաստությանը: Նրա մեկնագիտությունը դիտավորությունն ու կատարումն է՝ կայանալ որպես «Սուրբ Գրոց»-ում բովանդակյալ իմաստության բանահասության ու մեկնորոշման ընդհանուր տեսություն, ինչը և, ըստ իս, հնարավորություն է ընձեռում այն դիտարկել որպես «իմաստության հերմենևտիկայի» սկզբնավորում: Իր «Քրիստոնեական գիտությունը» մեկնագիտական աշխատությունում նա քննորոշում է նաև իր ժամանակաշրջանում հայտնի գիտությունների, արվեստների ու այլազան իմացակարգերի պիտանի և-կամ անպետ լինելը Սուրբ Գրոց իմաստությանն ընթերցասեր և ուսումնասեր բանահասությանը:
Теоретико-прикладная цельная концепция интерпретации св. Августина предстающаяся в двуединстве его «Священной герменевтики» и с нею же взаимодейственно сплетенной «экзегетики», призвана разумению (пониманию) и интерпретации премудрости Священного Писания посредством интерактивного взаимодействия мысли и веры. Намерение и свершение его концепции герменевтики – становление в качестве общей теории разумения и истолкования премудрости Священного Писания - на мой взгляд, позволяет рассматривать её как начало «герменевтики мудрости». «Священной Герменевтике» научающем своем трактате «Христианская наука» он исследует пригодность или бесполезность наук, искусств, различных познавательных дисциплин и практик к чтению и разумению библейской премудрости.
The theoretical and applied integral concept of the interpretation of St. Augustine, appearing in the dual unity of his «Sacred hermeneutics» and with it intertwined «exegesis», is called upon to comprehend (understand) and interpret the wisdom of Holy Scripture through the interactive interaction of thought and faith. The intention and fulfillment of his concept of hermeneutics - becoming a general theory of understanding and interpretation of the wisdom of Holy Scripture - in my opinion, allows us to consider it as the beginning of the «hermeneutics of wisdom». In his treatise «Christian Science» teaching to «Sacred Hermeneutics», he examines the suitability or uselessness of sciences, arts, various cognitive disciplines and practices for reading and understanding biblical wisdom. Augustine distinguishes between two kinds of sciences and justified those that are essentially, fundamentally and inextricably linked with Christian morality, which formates human identity, life and culture in the spirit of truth and justice.


Place of publishing:

Երևան

Publisher:

Եվրոպրինտ

Format:

pdf

Identifier:

oai:arar.sci.am:366604

General note:

2013թ․ վերանվանվել է Փիլիսոփայությունը արդի աշխարհում

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Nov 27, 2023

In our library since:

Nov 23, 2023

Number of object content hits:

11

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/396198

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information