սեղմիր այստեղ կապին հետևելու համար
Լաչինյան Լիլիթ, Մաջդալանի Դայանա, Ղազարեան Մարի
The article presents the results of a psychological study conducted with professionals working in the Lebanese educational system, with a particular emphasis on the interaction between social stereotypes and emotional intelligence. It sheds light on the importance of social skills in building relationships within classrooms and improving the quality of the teaching and learning process. The study highlights the negative impact of social stereotypes encountered in pedagogical institutions, which adversely affect the quality, equity, and effectiveness of education. The connection between emotional intelligence and social stereotypes has been identified among both educators working in educational institutions and students. This study explores in depth how stereotypes—particularly those related
to age and professional roles—undermine educational equity and quality. Findings reveal a significant inverse correlation between emotional intelligence and the tendency to rely on such stereotypes. Educators with higher emotional intelligence are more likely to recognise individual differences, manage their own biases, and foster inclusive, empathetic classroom environments. The research underscores the critical role of emotional intelligence in reducing stereotype-based thinking and enhancing pedagogical effectiveness. Based on a thorough analysis of the research findings, the article provides practical recommendations and guidelines for educational institutions and educators to combat social stereotypes within pedagogical environments. These recommendations focus on teacher training and institutional reforms aimed at cultivating emotionally intelligent educators, thereby promoting more equitable and socially just educational practices.
Հոդվածում ներկայացվում է Լիբանանի կրթական համակարգում գործող մասնագետների հետ իրականացրած հոգեբանական հետազոտության արդյունքները, որտեղ մասնավորապես շեշտադրվում է սոցիալական կարծրատիպերի և հուզական ինտելեկտի փոխազդեցության խնդիրը: Վերջինս լուսաբանում է մանկավարժական հաստատություններում հանդիպող սոցիալական կարծրատիպերի բացասական ազդեցությունը, որոնք ազդում են կրթության որակի և արդյունավետության վրա: Հուզական ինտելեկտի և սոցիալական կարծրատիպերի միջև կապը բացահայտվել է ինչպես կրթական հաստատություններում գործող մանկավարժների, այնպես էլ սովորողների շրջանում: Հետազոտության արդյունքները բացահայտում են հուզական ինտելեկտի և սոցիալական կարծրատիպերի միջև նշանակալի հակադարձ կապ: Ավելի բարձր հուզական ինտելեկտ ունեցող մանկավարժներն ավելի հակված են ճանաչելու անհատական տարբերությունները, կառավարելու իրենց սեփական կողմնակալությունները և խթանելու ներառական, կարեկցող դասարանային միջավայրեր: Հետազոտությունն ընդգծում է հուզական ինտելեկտի կարևոր դերը կարծրատիպերի վրա հիմնված մտածողության նվազեցման և մանկավարժական արդյունավետության բարձրացման գործում: Հետազոտության արդյունքների վերլուծության հիման վրա հոդվածում ներկայացվում են առաջարկություններ և ուղեցույցներ կրթական հաստատությունների և մանկավարժների համար, որոնք նպատակ են հետապնդում պայքարել սոցիալական կարծրատիպերի դեմ մանկավարժական հաստատություններում:
Երևան
սեղմիր այստեղ կապին հետևելու համար ; oai:arar.sci.am:415499
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Oct 7, 2025
Oct 5, 2025
5
https://arar.sci.am/publication/449969
Հրատարակության անուն | Ամսաթիվ |
---|---|
Lachinyan, Lilit, The Interconnection between Emotional Intelligence and Social Stereotypes among Education Professionals | Oct 7, 2025 |
Ghazarian, Mary Lachinyan, Lilit
Lachinyan, Lilit Ghazarian, Mary
Lachinyan, Lilit Sargsyan, Ani
Naghdyan, Ruben
Yesayan, Gor Naghdyan, Ruben
Ghazarian, Mary