Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Хачатрян Маргарита, Khachatryan Margarita
Абстракции армянской народной мудрости в литературных интерпретациях ; Abstract Representations of Armenian Folk Wisdom in Literary Adaptations
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Վարդան Դևրիկյան (2002-2009) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Настоящая статья представляет собой научное осмысление многоаспектного литературного наследия армянской народной сказки «Джжикон», прослеживая её развитие от первых переложений начала XX века до современных переосмыслений. В центре внимания — произведения таких выдающихся авторов, как Ованес Туманян, Аветик Исаакян, Дереник Демирчян и других, где образ хвастливого, трусливого и ловкого Назара предстает в интерпретациях, отражающих дух времени и идеологический контекст. Путём сопоставительного анализа исследуется, как фигура Назара превращается в символ ложного героизма, общественной доверчивости и хрупкости власти. Персонаж Устьян рассматривается как художественный приём, через который выражаются изменяющиеся представления о гендере, воле и соучастии. Жанровое разнообразие — от сказки и комедии до сатирического романа и драматической поэмы — подчёркивает универсальность и актуальность «Джжикона» в культурном сознании. Таким образом, на первый взгляд комическая история раскрывается как глубокое размышление о массовой психологии, демагогии и вечном возвращении лжегероев.
This article offers a scholarly reflection on the multifaceted literary legacy of the Armenian folk tale Dzhzhikon (Ջժիկոն), tracing its evolution from early 20th-century adaptations to contemporary reinterpretations. The focus lies on the works of prominent authors such as Hovhannes Tumanyan, Avetik Isahakyan, Deranik Demirchyan, among others, in which the central character — Nazar, the boastful, cowardly, and cunning figure — is reimagined in ways that reflect the ideological and cultural frameworks of each era.
Through comparative and contextual analysis, the article explores how Nazar becomes a symbolic representation of false heroism, public gullibility, and the fragility of power. The character of Ustian, his wife, is also examined as a literary device through which changing notions of gender, agency, and complicity are expressed. The genre diversity — from fairy tale and comedy to satirical novel and dramatic poem — highlights the adaptability and enduring relevance of the Dzhzhikon narrative in Armenian cultural consciousness. Ultimately, what appears to be a humorous story reveals itself as a profound commentary on mass psychology, demagoguery, and the recurring emergence of pseudo-heroes throughout history.
Ս. Էջմիածին
oai:arar.sci.am:398893
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Jun 18, 2025
Jun 18, 2025
2
https://arar.sci.am/publication/431746
Հրատարակութեան անունը | Թուական |
---|---|
Խաչատրյան, Մարգարիտա, Հայոց ժողովրդական իմաստության վերացարկումները գրական մշակումներում | Jun 18, 2025 |
Հ․ Վ․ Շ․ Հայր Գաբրիէլ Այվազովսկի (հիմնադիր 1843-1848) Հայր Ղեւոնդ Ալիշան (1848-1851) Հայր Օքսենտիոս Գուրգէնեան (1852-1853) Հայր Գրիգոր Ճելալեան (1854-1856, 1858-1861, 1863-1866) Հայր Անտոն Սիոնեան (1861-1862) Հայր Աթանագինէս Գաբթանեան (1867-1870) Հայր Յակոբոս Իսավերտենց (1871-1872) Հայր Կոմիտաս Իսկէնտէրեան (1873-1875) Հայր Արսէն Սուքրեան (1875-1876) Հայր Արիստակէս Քասքանտիլեան (1879-1882) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1883-1888, 1906-Օգոստոս) Հայր Յովհաննէս Թորոսեան (1889, 1896-1898) Հայր Թովմաս Էֆտեան (1890-1892) Հայր Եսայի Տայեցի (1893-1896) Հայր Ստեփանոս Սարեան (1898-1899) Հայր Սիմոն Երեմեան (1899-1905) Հայր Դաւիթ Նազարէթեան (1905) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1906) Հայր Կարապետ Տէր-Սահակեան (1906-1907) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1908-1909) Հայր Մկրտիչ Պոտուրեան (1908) Հայր Վարդան Հացունի (1909) Հայր Ներսէս Անդրիկեան (1910-1912) Հայր Յովհան Աւգերեան (1912-1915) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1916-1919) Հայր Ղեւոնդ Տայեան (1918, 1921-1927) Հայր Գաբրիէլ Նահապետեան (1919-1920) Հայր Քերոբէ Չրաքեան (1920-1921) Հայր Կիւրեղ Քիպարեան (1927-1929) Հայր Վահան Յովհաննէսեան (1929-1930) Հայր Եղիա Փէչիկեան (1930-1939, 1952-1953) Հայր Եսայի Գռուզեան (1939-1942) Հայր Մեսրոպ Ճանաշեան (1942-1952, 1954-1956, 1971-1973) Հայր Ներսէս Տէր-Ներսէսեան (1957-1964, 1974-1979) Հայր Եփրեմ Տէր-Ղազարեան (1965-1967) Հայր Գաբրիէլ Սահակեան (1968-1970) Հայր Լեւոն Զէքիեան (1980-1984) Հայր Սահակ Ճեմճեմեան (1985-1992) Հայր Տաճատ Եարտըմեան (1993-1995) Հայր Յարութիւն Պզտիկեան (1996-1999) Հայր Սերոբ Չամուրլեան (2017-)
Մարգարիտա Խաչատրյան Գլխ․ խմբ․՝ Մ․ Գ․ Ներսիսյան (1958-1998) Վ․ Միքայելյան (1999-2005) Գլխ․ խմբ․ պաշտոնակատար՝ Պ․ Մ․ Մուրադյան (2005) Ա․ Զաքարյան (2005) Գլխ․ խմբ․՝ Ս․ Հարությունյան (2006-2018) Ա․ Զաքարյան (2018-)