Object

Title: Պետրոս Դուրյանի կյանքի և ստեղծագործության ուսուցումը բուհում

Journal or Publication Title:

Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես

Date of publication:

2018

Number:

1 (39)

ISSN:

1829-0531

Official URL:

click here to follow the link

Additional Information:

Макарян А. А., Makaryan A. A.

Other title:

Изучение жизни и творчества Петроса Дуряна в вузе ; The Teaching Petros Durian’s Life and Creativity at the Universities

Corporate Creators:

Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

Coverage:

100-110

Abstract:

Հոդվածը նվիրված է բուհում Պետրոս Դուրյանի կյանքի և ստեղծագործության ուսուցման առանձնահատկությունների քննությանը: Մասնավորապես ընդգծվում է, որ վաղամեռիկ հանճարի ստեղծագործությունը խորքով հասկանալու կարևոր նախապայմաններից է նրա տխուր կյանքի զանազան դրվագների, ինչպես նաև բախտակից բանաստեղծների (Մ. Մեծարենց, Ջ. Լեոպարդի) ապրած դրամաների նմանությունների ու տարբերությունների քաջիմացությունը: Զանց չեն առնվել նաև քնարգությանը զուգահեռ՝ նամականու և ժամանակակիցների հուշերի մեկնաբանությունները: Այդ տեսակետից հատկապես քննարկվել է համագործակցային ուսուցման ժամանակակից մեթոդներից մեկը՝ խճանկարը, որը լայն հնարավորություններ է տալիս ուսանողներին՝ առավել խորությամբ ուսումնասիրելու Դուրյանի կյանքն ու ստեղծագործությունը:
Статья посвящена анализу особенностей изучения в вузе жизни и творчества Петроса Дуряна. В частности, указывается, что одним из важных предпосылок понимания творчества гениального поэта является хорошее знание разных эпизодов его печальной жизни, а также сходств и различий в пережитых драмах поэтов с похожей судьбой (М. Мецаренц, Дж. Леопарди). Параллельно с лирикой обращается внимание и на интерпретацию его мемуаров и воспоминаний современников. С этой точки зрения специально обсуждается один из современных методов коллективного обучения – мозаика, позволяющая студентам глубже изучить жизнь и творчество Петроса Дуряна.
The article is devoted to the analysis of peculiarities in teaching Petros Durian’s life and creativity at the universities. It particularly underlines that one of the significant preconditions for deeply understanding the creativity of the early deceased genius is the perfect knowledge of various episodes from his sad life, as well as, the similarities and differences of dramatic life of the poets that shared his fate (M. Metsarents, G. Leopardi). Alongside with lyrics the study of comments on epistolary works and memoirs is carried out. From this perspective one of the modern cooperative learning methods, namely, mosaics, which gives wide opportunities for the students to study Durian’s life and creativity more deeply is particularly analyzed.

Place of publishing:

Երևան

Format:

pdf

Identifier:

oai:arar.sci.am:379144

Digitization:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Nov 5, 2024

In our library since:

Nov 5, 2024

Number of object content hits:

22

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/410336

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information