Journal or Publication Title:
Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Հայագիտական հանդես
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Աստվածատրյան Մելանյա, Ամալյան Գոհար,
Title:
Intensifying Grammar Teaching As A Basic Component Of Communicative Language Competence
Other title:
Քերականության ուսուցման օպտիմալացումը որպես հաղորդակցական լեզվական կոմպետենցիայի հիմնարար բաղադրիչ ; Интенсификация обучения грамматики как фундаментального компонента коммуникативной языковой компетенции
Creator:
Astvatsatryan, Melanya ; Amalyan, Gohar
Corporate Creators:
Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան
Subject:
Uncontrolled Keywords:
grammar ; grammatical model ; grammatical accuracy ; communicative language competence ; language activity ; speech pattern
Coverage:
Abstract:
In the era of global computerization, changes are taking place in the whole educational system, including language teaching as well as English grammar. Traditional grammar is the whole system and structure of a language in general, usually taken as consisting of syntax and morphology and sometimes also phonology and semantics. However, mastering grammar causes many difficulties, which are compounded by grammatical rules and a vast expanse of exceptions. The tendency of students' negative attitude to grammar is increasing, which negatively affects their communicative competence. In addition, the most difficult stage in the formation of grammatical skill is the stage of its application in speech activity. Analyzing the complexity of grammar learning and its impact on communicative abilities, the authors give priority arising difficulties, the role of speech patterns in communication drawing learners‘ attention to their specific functions that is grammatical accuracy, structure, meaning, functions, and realization of communicative intentions.
Համաշխարհային համակարգչայնացման դարաշրջանում փոփոխություններ են տեղի ունենում ողջ կրթական համակարգում, այդ թվում՝ անգլերենի քերականության մեջ։ Ավանդական քերականությունը ընդհանրապես լեզվի ամբողջ համակարգն ու կառուցվածքն է և օտար լեզվի ուսուցումը հիմնականում գնահատվում է ըստ լեզվի քերականության ճշգրիտ օգտագործմամբ: Սակայն քերականության յուրացումը բազմաթիվ դժվարություններ է առաջացնում, որոնց գումարվում են քերականական ձևույթները, կանոնները, ներմուծման մեթոդները և խոսքային գործունեության մեջ քերականության կիրառումը։ Ներկայումս նկատելի է ուսանողների՝ քերականության նկատմամբ բացասական վերաբերմունքի միտում, որը բացասաբար է անդրադառնում նրանց հաղորդակցական կարողունակության ձևավորման վրա։
В эпоху глобальной компьютеризации происходят изменения во всей системе образования, в том числе и в области грамматики английского языка. Традиционная грамматика – это вся система грамматических моделей и структуры языка в целом, при этом степень овладения иностранным языком традиционно оценивается в результате правильного использования языка. Однако усвоение и закрепление грамматических явлений сопряжено с многочисленными трудностями, в частности, целенаправленным использованием языкового материала в речевой деятельности. В настоящее время ощущается тенденция негативного отношения учащихся к обучению грамматике, что оказывает отрицательное воздействие на процесс формирования коммуникативных способностей обучающихся.
Place of publishing:
Երևան