Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Title:
Գ. Սրվանձտյանցի՝ մանկաշխարհին առնչվող գրառումները
Other title:
Заметки Г. Срвандзтянца, относящиеся к миру ребенка(на основании других фольклорных материалов) ; G. Srvantsyants' Field Work on Nursery (With Special Reference to Other Folklore Materials)
Remainder of title:
(բանահյուսական այլ նյութերի համադրությամբ)
Creator:
Corporate Creators:
ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն
Subject:
Uncontrolled Keywords:
բանահյուսություն ; տեքստ ; հեքիաթ ; օրորոցային ; ոճական հնար ; օրորոց ; բարբառ
Coverage:
Abstract:
Աշխատանքում ներկայացվում են երեխային ու նրա պարագաներին առնչվող բանահյուսական պատառիկներ, որոնք տեղ են գտել Գարեգին Սրվանձտյանցի գրառած նյութերում. առկա են նաև տեքստային այլ հյուսվածքներ: Ուսումնասիրությունը կատարվում է լեզվա-բանագիտական տեսանկյունից համեմատական մեթոդի կիրարկմամբ:
В работе представлены фольклорные фрагменты, связанные с ребенком и его аксессуарами, которые имели место в материалах Гарегина Срвандзтянца. У нас есть другие фрагменты текста. Надо отметить, что работа сделана с лингвистических позиций, применив сравнительный метод. Следует отметить, что как в материалах Г. Срвандзтянца, так и в других фольклорных источниках, адресованных детям, нет четкой границы между колыбельной и потешкой. Одной из основных причин является похвала ребенка. Мать или воспитатель вкладывает в свою речь похвалу независимо от текста.
The article discusses the folklore fragments that are interwoven for the child and his/her nursery. Garegin Srvantsyants’ recorded materials are at our disposal; we have compared them to other textual components. The paper will be carried out by the implementation of comparative analysis in the context of Linguo-Folkloristics. It is worth mentinoning that both in G. Srvandztyants' materials and in other folklore sources addressed to children, there is no exact boundary between a lullaby, or a nursery rhyme. One of the main reasons is the praise of the child. The mother or the caregiver praises the child.