Publication Details:
Journal or Publication Title:
Գեղարվեստի ակադեմիայի Տարեգիրք=Yearbook of the Academy of Fine Arts=Ежегодник академии художеств
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
www.yearbook.yafa.am
Additional Information:
Տրեֆիլով Գրիգորի, Trefilov Grigory
Title:
Other title:
Պատվիրատուի և Աստվածածնի պատկերները Վայոց Ձորի 13-րդ դարի կեսի և 14-րդ դարի առաջին կեսի կոթողային քանդակում. պատկերագրական հորինվածքների զարգացում ; Donor Portraits And Images Of The Theotokos In The MonumentalSculpture Of Vayots Dzor (13th To 14th Centuries): The Evolution Of Iconographic Programs
Creator:
Corporate Creators:
Հայաստանի գեղարվեստի պետական ակադեմիա
Subject:
Искусствоведческие исследования
Uncontrolled Keywords:
Вайоц-дзор ; иконография ; ктиторский портрет ; Богородичные образы ; монументальная скульптура ; Орбелян тимпан
Coverage:
Abstract:
В статье рассматривается эволюция иконографических программ монументальной скульптурной декорации храмов Вайоц-дзора второй половины XIII — первой половины XIV в. За основу взяты сюжетные барельефы, содержащие изображения Богородицы, а также ктиторские портреты. Устанавливается связь между ктиторскими и Богородичными образами. Выявляется как преемственность вайоцдзорской монументальной скульптуры с предшествующей традицией декорации армянских церквей, так и внешние влияния и уникальные элементы позднесредневековой армянской монументальной пластики. Иконография тимпанов, содержащих изображения Богородицы, рассматривается в контексте двух основных тем: эсхатологической и темы заступничества Богоматери за княжеский род. В эсхатологическом контексте интерпретируется монументальная декорация целых ансамблей, среди которых особенно выделяется комплекс монастыря Нораванк, служившего усыпальницей княжеской династии Орбелянов. Ктиторские образы разделяются на две основные категории: образы молитвенного предстояния ктиторов перед Богоматерью и репрезентативные композиции, приближающиеся к светскому портрету. Среди второй группы особенно выделяется специфический ранний памятник — тимпан ехегисского дворца. Создание памятников монументальной скульптуры рассматривается в контексте политического подъема армянских княжеств при монгольском владычестве. При анализе памятников привлекается эпиграфический и летописный материал.
The article examines the evolution of iconographic programs in the monumental sculptural decoration of churches in Vayots Dzor during the second half of the 13th century and the first half of the 14th. The focus is on donor portraits and narrative reliefs depicting the Virgin Mary. The study explores the connection between donor images and representations of the Virgin. It identifies the continuity between the monumental sculpture of Vayots Dzor and earlier Armenian church decoration traditions, also discussing the external influence and the unique elements of late medieval Eastern Armenian monumental art. The iconography of tympana featuring the Virgin is considered in the context of two main themes: eschatology and the intercession of the Mother of God on behalf of the princely family. Within the eschatological framework, entire architectural ensembles are interpreted, with particular attention paid to the complex of Noravank Monastery, which served as the burial site of the Orbelian princely dynasty. Donor images are divided in two main categories: devotional depictions of patrons in prayer before the Virgin, and representational compositions that approach the genre of the secular portrait. Among the latter, a specific early monument—the tympanum of the Yeghegis palace—stands out. The creation of the monuments is analyzed within the context of the political rise of Eastern Armenian principalities under the Mongol rule. The study is supported by both epigraphic sources and chronicles.
Հոդվածը վերաբերում է Վայոց ձորի եկեղեցիների մոնումենտալ քանդակի պատկերագրության զարգացմանը 13-րդ դարի երկրորդ կեսի և 14-րդ դարի առաջին կեսի ժամանակահատվածում: Քննվում են Աստվածածնին պատկերող քանդակային հորինվածքները, ինչպես նաև պատվիրատուների կերպարները։ Հատուկ շեշտադրվում են այդ կերպարային քանդակների միջև առկա խորհրդանշական և իմաստային կապերը: Ուսումնասիրությունն ի հայտ է բերում ինչպես այդ քանդակային հուշարձանների ժառանգական կապը հայկական վաղմիջնադարյան քանդակի ավանդույթների և արտաքին ազդեցությունների հետ, այնպես էլ հայկական զարգացած միջնադարյան արվեստի առանձին տարրերի առկայությունը: Եկեղեցու թմբուկին Աստվածածնին պատկերող օրինակները դիտարկվում են գաղափարական երկու տեսանկյունից՝ Աստվածածնի բարեխոսությունը իշխանական տոհմի համար, ինչպես նաև վերջիններիս փառաբանումը: Փառաբանման գաղափարի առումով քննվում են քանդակային մոնումենտալ հորինվածքները։ Այդպես Առանձնացվում է հատկապես Նորավանքի համալիրը, որի հարդարանքում արտահայտված է Օրբելյան իշխանական տոհմի հանգստարան լինելու հանգամանքը: Ընդ որում՝ պատվիրատուների պատկերները բաժանվում են երկու հիմնական տարբերակների՝ Աստվածածնի առջև աղոթող հովանավորներ և հանդիսավոր բնույթի հորինվածքներ, որոնք հարում են աշխարհիկ պատկերներին: Աշխարհիկ թեմատիկայի տեսանկյունից եզակի օրինակ է Տարսաիչ Օրբելյանի կառուցած Եղեգիսի պալատի ճակատակալը՝ պատվիրատուի և նրա կնոջ ամբողջական պատկերներով։ Հոդվածում նախանշված քանդակային հուշարձանների ի հայտ գալը վերլուծվում է մոնղոլական տիրապետության ներքո հայկական իշխանությունների քաղաքական վերելքի պատմական համատեքստում։ Ուսումնասիրությունը հիմնվում է ինչպես արձանագրությունների, այնպես էլ պատմական գրավոր սկզբնաղբյուրների վրա՝ ավելի հիմնավոր դարձնելու հոդվածում բերված մեկնաբանություններն ու հիմնավորումները:
Place of publishing:
Երևան