Object structure

Publication Details:

Հատորում ընդգրկված են հայ-ճապոնական դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատման 30-ամյա հոբելյանին նվիրված «ՀԱՅԱՍՏԱՆ-ՃԱՊՈՆԻԱ. ԱՆՑՅԱԼԸ, ՆԵՐԿԱՆ ԵՎ ԱՊԱԳԱՅԻ ՀԵՌԱՆԿԱՐՆԵՐԸ» միջազգային գիտաժողովի նյութերը (07.10.2022): Ժողովածուի մեջ տեղ են գտել զեկույցներ նվիրված հայ–ճապոնական մշակութային առնչություններին, Ճապոնիայում հայկական ձեռագրի հայտնաբերմանը, երկու երկրներում գյուղատնտեսական համայնքների ծագման վարկածի վերաբերյալ հետազոտությանը, ճապոնացի հետազոտողի կողմից սփյուռքում հայկական դպրոցների ձևավորման և գոյատևման փորձի դիտարկմանը, Ճապոնիայի օրինակով ՀՀ–ում երկրաշարժերի ապահովագրության համակարգի կատարելագործման հիմնախնդրին, Ճապոնիայի և ճապոնացիների աջակցությանը հայերին, մասնավորապես՝ մեծ բարերար Շիբուսավայի բարեգործական առաքելությանը և Ճապոնիայի կառավարության կողմից ֆինանսավորվող Ճապոնիայի Միջազգային Համագործակցության գործակալության գործունեության համեմատական վերլուծությանը Հայաստանում և Ադրբեջանում։Ժողովածուն նախատեսված է արևելագետների, միջազգայնագետների, պատմաբանների, փորձագետների, դիվանագետների և ուսանողների համար:

Journal or Publication Title:

Արևելաասիական ուսումնասիրություններ=Eastern Asian Studies

Date of publication:

2022

Volume:

V

ISSN:

2953-7894

Additional Information:

Bakhchinyan Artsvi

Title:

Հայ-ճապոնական կապերը կերպարվեստում

Other title:

Armenian-Japanese Relations In Fine Art

Creator:

Բախչինյան, Արծվի

Corporate Creators:

ՀՀ ԳԱԱ պատմության ինստիտուտ

Subject:

Կերպարվեստ

Uncontrolled Keywords:

Հոքուսայ ; հայ-ճապոնական ցուցահանդեսներ ; Տարոն Սիմոնյան ; Արա Հայթայան ; Ասլամազյան քույրեր ; Վարդգես Սուրենյանց

Abstract:

The first manifestation of Armenian-Japanese relations in fine art can be conventionally considered “The Great Wave of Kanagawa” by Katsushika Hokusai (1760-1849). In the picture depicting a sea scene, the outline of Mount Ararat can be seen among the foaming waves, noticed by both Armenians and non-Armenians. For more than a century, Japan, its culture and people have been inspiring Armenian artists, who have expressed Japanese motifs in their paintings, sculptures, posters. Vardges Surenyants (1860-1921) was the first Armenian artist who referred to Japanese reality: his “Geisha: A Japanese Woman” was painted in 1900 – in time when Europe started to discover Japan and its art. Later Japanese inspirations, portraits and landscapes, can be found in arts of number of Armenian artists (Aslamazyan sisters, Gayane Khachaturyan, Taron Simonyan, etc.). From the beginning to this day, the Japanese themes remain within the limits of exotica for the Armenian artist.Japanese art is represented at the Far East section of the National Gallery of Armenia. Already in 1924, there were samples of Japanese embroidery in the newly created museum. The collection also includes Japanese craft samples, as well as 91 works by 19th century ukiyo-e color wood carving artist Utagawa Kunisada (1786-1864). Matenadaran Museum in Yerevan also possesses a Japanese handwritten picture book “Manga” from 1812. Mutual recognition of Armenian and Japanese artists continues with exhibitions organized from time to time in capital cities of both countries. In particular, artist and curator Ara Haytayan organized a number of exhibitions of Japanese artists and photographers in Yerevan in 2006-2005. However, for objective reasons, Japanese art is much more represented in Armenia than Armenian art in Japan.

Place of publishing:

Երևան

Publisher:

Քոփի Փրինթ

Type:

Ժողովածու

Format:

pdf

Extent:

էջ 40-57

Identifier:

click here to follow the link

Language:

hy

Series statement:

«Հայաստան-Ճապոնիա. անցյալը, ներկան և ապագայի հեռանկարները» միջազգային գիտաժողովի նյութերի ժողովածու