Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Title:
Լույսի պաշտամունքի էթիունյան վայրերը
Other title:
Этиунские места почетания света; Etiuni Places of Ligth Cult
Creator:
Subject:
Geography; Anthropology; Recreation ; Topology ; History ; Ancient History
Uncontrolled Keywords:
Петросян С. Г. ; Petrosyan S. G. ; ցեղ ; երկիր ; դաշնակից ; Էթիուհի ; Ուրարտու ; տեղադրություն ; ցեղանուն ; տեղանուն ; ստուգաբանություն ; արեգակնային
Coverage:
Abstract:
Հոդվածում պատմական Էթիունիի տարածքից բերված տեղանունների շարքի /Lusa, Luhiu(ni), Durubani, Uisusi, Վանանդ, Երեւել, Փառախոտ/Փառոխտ, Փառական, Նիգ, Արեգունի/ նորովի ստուգաբանություններով գիտականորեն հաստատվում է Էթիունիի հնդեվրոպական-հայկական բնույթը: Царь Урарту Ишпуини и царевич Менуа в двух клинописных надписях рассказывают о нападении трех этиунских племен - витирухи, луша, катарза на Урарту. Эти племена были соседями Эриахи с запада. Из этих племен луша и их страна занимали центральную часть исторического Вананда. В основе этнонимтопонима Lusa//Lusa лежит армянское слово индоевропейского происхождения լոյս «լույս» (свет). Ishpuini King of Urartu (825-810 BC) and Prince Menua in their two cuneiform inscriptions inform us about the back attack of three Etiun tribes - Vitirukhi, Lusha, Katarza. Those tribes were the resident tribes of Eriakhi’s neighbouring western districts. Of the mentioned tribes Lusha and their country occupied the central part of historical Vanand. The bases of Lusa//Lusa ethnonym-toponym is of the Armenian word of Indo- European origin լոյս “light”. The root of the toponym Lusa//Lusa is present in the toponym Luhiuni, the central settlement of the Etiunian country of Erikuahi.