Object structure

Publication Details:

Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնի պաշտօնական ամսագիր «Էջմիածին» կրօնական եւ հայագիտական հանդէսն «Արարատ» ամսագրի (1868—1919 թթ.) աւանդոյթների անմիջական ժառանգորդն ու շարունակողն է: Լոյս է տեսնում 1944 թուականից Ամենայն Հայոց Կաթողիկոս Գէորգ Զ. Չորէքչեանի յառաջաձեռնութեամբ: Զուտ գիտական նիւթերից բացի՝ ամսագրում համառօտ անդրադարձ կայ Մայր Աթոռի միաբանութեան, ներքին ինչպէս եւ Սփիւռքի թեմերի եկեղեցական կեանքին, տպագրւում են Հայոց հայրապետների կոնդակները, շրջաբերականները, քարոզներն ու ճառերը:

Journal or Publication Title:

Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Date of publication:

2025

Volume:

ՁԲ տարի

Number:

Զ

ISSN:

1829-4243 ; e- 2953-7843

Additional Information:

Карапетян Рубен, Меджлумян Марта, Арутюнян Мариам, Karapetyan Ruben, Mejlumyan Marta, Harutyunyan Mariam

Title:

Կրօնանական կառոյցները եւ էթնիկ տարածքի նշագրումը (Հայ Առաքելական Եկեղեցու օրինակով)

Other title:

Культовые сооружения и маркировка этнического пространства (на примере Армянской Апостольской Церкви) ; Religious structures and marking of ethnic space(based on the example of the Armenian Apostolic Church

Creator:

Կարապետեան, Ռուբէն ; Մեջլումեան,Մարթա ; Յարութիւնեան, Մարիամ

Contributor(s):

Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Վարդան Դևրիկյան (2002-2009) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)

Subject:

Բանասիրութիւն

Uncontrolled Keywords:

Հայկական սփյուռք ; էթնիկ տարածք ; կրոնական կառույցներ ; ինքնություն ; տեղաշարժ

Coverage:

101-117

Abstract:

Статья посвящена анализу роли Армянской Апостольской Церкви в формировании этнически маркированного социального пространства в условиях инонациональной среды. В основе исследования лежат данные стандартизированных интервью с почти 1000 армянами, проживающими в Бейруте, Лос-Анджелесе и Праге, а также 40 глубинных интервью с представителями армянских общин этих городов. Исследуется взаимосвязь между наличием культового сооружения и устойчивостью этнокультурной идентичности в диаспоре. Церковь рассматривается как ключевой элемент символической маркировки пространства, выполняющий функции социальной интеграции и охраны этнической идентичности. Таким образом, сакральное пространство может способствовать трансформации городской среды в символически «свою» территорию, особенно в условиях отсутствия других форм устойчивой инфраструктуры. Такой подход позволяет рассматривать функционирование культового пространства через три аналитических измерения: историко-этапное становление общин, взаимодействие их потребностей с социальным контекстом, а также устойчивость этноконфессиональных практик в условиях миграции.
This article analyzes the role of the Armenian Apostolic Church in shaping an ethnically marked social space in a foreign environment. The study is based on data from standardized interviews with nearly 1,000 Armenians living in Beirut, Los Angeles, and Prague, as well as 40 in-depth interviews with representatives of the Armenian communities in these cities. The study examines the relationship between the presence of a religious institution and the resilience of ethnocultural identity in the diaspora. The church is viewed as a key element in the symbolic marking of space, performing functions of social integration and the preservation of ethnic identity. Religious space can act as a factor in the transformation of the urban environment, in symbolizing “one’s own” space, especially in conditions where other forms of stable social or material infrastructure are absent. This approach enables the analysis of the functioning of religious space through three analytical dimensions: the historical and developmental trajectories of the communities, the interaction of their needs with the surrounding social context, and the sustainability of ethno-confessional practices under conditions of migration.

Place of publishing:

Ս. Էջմիածին

Publisher:

Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան