Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
ISSN:
Additional Information:
Title:
Ասեղնագործությունը հայոց առաջնային արտադրության մշակույթում (18 - 20 - րդ դարասկիզբ)
Other title:
Embroidery in the Primary Production Culture of Armenians (18 th – Early 20 th Century) ; Вышивка в культуре первичного производства армян (XVIII – начало XX вв.)
Creator:
Corporate Creators:
ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն
Subject:
Uncontrolled Keywords:
զբաղմունք ; արհեստ ; համքարություն ; տնայնագործություն ; վարպետ ; ցուցահանդես ; եկամուտ
Coverage:
Abstract:
Հայոց մեջ ասեղնագործությունը համարվել է կանանց բնորոշ զբաղմունք և կատարվել է բացառապես տանը՝ ընտանիքի սեփական կարիքները բավարարելու համար: Սակայն պետության հիմնումով և դրանում աշխարհիկ ու հոգևոր վերնախավի ձևավորումով պայմանավորված, ժողովրդական ու էլիտար մշակույթների առանձնացումը ձեռարվեստի ոլորտում ևս դրսևորվեց: Ասեղնագործությունը, այլ արհեստների նման, տնայնագործական զբաղմունքից վերածվեց արհեստի, որը ժամանակի ընթացքում զարգանալով, արդեն միջնադարում հասավ կատարելության: Եթե որպես տնայնագործություն ասեղնագործությունը հայոց մեջ զուտ կանանց զբաղմունք էր, ապա արքունիքին, իշխանական տներին ու հոգևոր կենտրոններին կից գործող արհեստանոցներում ձեռագործի վարպետները բացառապես տղամարդիկ էին, քանի որ արհեստանոցները հանրային գործունեության տարածք էին, որտեղ կանանց գործունեությունն արգելված էր: Հայտնի է, որ մեծ քաղաքներում ասեղնագործ վարպետները համախմբվել էին արհեստավորական միությունների՝ համքարությունների մեջ: Հստակ վկայություններ կան 18-րդ դ. Կ. Պոլսում գործող համքարությունների մասին: Չնայած հայ կանայք դուրս էին հանրային գործունեության ոլորտից և աշխատում էին տանը, սակայն դա չէր խանգարում նրանց իրենց ձեռարվեստով եկամուտ ստանալ: 19-րդ դարից ասեղնագործության՝ որպես եկամտաբեր զբաղմունքի մասին բազմաթիվ նյութեր են պահպանվել: Այդ տեղեկությունները փաստում են, որ կին վարպետները ևս կենտրոնացած էին հատկապես խոշոր և զարգացած արհեստավորական ավանդույթներ ունեցող քաղաքներում, որտեղ գործում էին միջնորդ կանայք, որոնք պատվերներ էին տալիս վարպետներին ու իրացնում նրանց աշխատանքները: Հայ ասեղնագործուհիների աշխատանքները մեծ քանակությամբ արտահանվում էր նաև Եվրոպա ու Ամերիկա: Բարձրորակ ձեռագործին տիրապետելու հմտությունների շնորհիվ հայ կանայք ու աղջիկները կարողացան գոյատևել համիդյան կոտորածներից և Ցեղասպանությունից հետո:
Among Armenians, embroidery was traditionally considered a women’s occupation and was practiced exclusively at home to meet the family’s own needs. However, with the establishment of statehood and the formation of both secular and spiritual elites, the distinction between popular and elite cultures also manifested itself in the field of handicrafts. Like other crafts, embroidery evolved from a domestic activity into a professional craft, which, developing over time, had already reached perfection by the Middle Ages. While embroidery as a household activity was practiced solely by women, in the workshops attached to royal courts, noble households, and spiritual centers, the masters of needlework were exclusively men, since workshops were public spaces where women’s participation was prohibited. It is known that in large cities, embroidery masters organized themselves into artisan guilds. There are clear records of such guilds operating in Constantinople in the 18th century. Although Armenian women were excluded from the sphere of public activity and worked only at home, this did not prevent them from earning an income through their craft. From the 19th century onward, numerous sources testify to embroidery being a profitable occupation. These records show that female masters were also concentrated mainly in large cities with well-developed artisan traditions, where intermediary women operated—placing orders with the masters and selling their work. Armenian women’s embroidery was also exported in large quantities to Europe and America. Thanks to their mastery of high-quality needlework, Armenian women and girls were able to sustain themselves in the aftermath of the Hamidian massacres and the Armenian Genocide.
У армян вышивка традиционно считалась женским занятием и выполнялась исключительно дома — для удовлетворения потребностей семьи. Однако с формированием государственности и возникновением как светской, так и духовной элиты различие между народной и элитарной культурами проявилось и в сфере ремесел. Подобно другим видам рукоделия, вышивка постепенно превратилась из домашнего занятия в профессиональное ремесло, которое со временем, уже в Средние века, достигло высокого уровня совершенства. Если вышивка как домашнее занятие была исключительно женской деятельностью, то в мастерских, действовавших при царском дворе, в домах знати и духовных центрах, мастерами ручной работы были исключительно мужчины, так как мастерские являлись пространством общественной деятельности, где участие женщин было запрещено. Известно, что в крупных городах мастера-вышивальщики объединялись в ремесленные союзы ремесленников — амкарства. Сохранились достоверные сведения об амкарствах, действовавших в XVIII веке в Константинополе. Хотя армянские женщины были исключены из сферы публичной деятельности и работали только дома, это не мешало им получать доход от своего рукоделия. С XIX века сохранилось множество свидетельств о том, что вышивка рассматривалась как прибыльное занятие. Эти сведения подтверждают, что женщины-мастера также концентрирова лись в крупных городах с развитыми ремесленными традициями, где действовали посредницы, которые заказывали работы у мастериц и реализовывали их изделия. Армянская женская вышивка в больших количествах экспортировалась также в Европу и Америку. Благодаря владению навыками высококачественного рукоделия армянские женщины и девушки смогли выжить после массовых погромов и резни конца XIX века и Геноцида армян в Османской империи.
Publisher:
Type:
Format:
Identifier:
General note:
«Ազգագրական- բանագիտական ընթերցումներ» հանրապետական 5-րդ գիտաժողովի նյութեր