սեղմիր այստեղ կապին հետևելու համար
Although Armenian orphans are the focus of this paper, taken in a broader context, the treatment of Greek, Assyrian, and Armenian orphans—with all commonalities and differences— is a signifier of intent to destroy targeted groups of people as the Genocide Convention defines. This paper addresses the methods the Ottoman government undertook and the supplementary measures necessary in the implementation process of dealing with the myriad of children within the policy of total extermination. This involved setting up Turkish orphanages, some euphemistically called mektebs (religious schools)—with their brutal methods of forced conversion—pushing them into Muslim households—with all the torture and molestations that came with it but also serving the ulterior motive of improving the race—as institutions of Turkification, and in addition, the abhorring treatment of these children, torturing, raping, killing, along the roads of deportation. It will shed light on the experiences of these children in defined categories of victimization, those who lost their lives in this machination, those who survived and reached the outside world or continued living in Turkey as Muslims, true or pretending, as well as Christians upholding their faith against all odds. Based on interviews and first- person accounts of these orphans and newer studies on the state of mind of their offspring, this paper will outline the short-term effects, having turned this generation mostly into one that is socially dead unable to fully contribute to the perpetuation of the Armenian nation, as well as the long-term, that is the transgenerational effects of the genocide, a psychological burden upon the nation aggravating the situation and blocking the process of healing to begin. The Genocide Convention does not project the effects of these genocidal treatments which the Armenian nation still struggles to overcome.
Երևան
ՀՀ ԳԱԱ Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտ
oai:arar.sci.am:381746
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան
Feb 6, 2025
Feb 6, 2025
4
https://arar.sci.am/publication/413127
Հրատարակության անուն | Ամսաթիվ |
---|---|
Peroomian, Rubina, The Institutions of Turkification and Assimilation in the Eyes of Armenian Orphans Who Fled Them | Feb 6, 2025 |
Bais, Marco Հայր Գաբրիէլ Այվազովսկի (հիմնադիր 1843-1848) Հայր Ղեւոնդ Ալիշան (1848-1851) Հայր Օքսենտիոս Գուրգէնեան (1852-1853) Հայր Գրիգոր Ճելալեան (1854-1856, 1858-1861, 1863-1866) Հայր Անտոն Սիոնեան (1861-1862) Հայր Աթանագինէս Գաբթանեան (1867-1870) Հայր Յակոբոս Իսավերտենց (1871-1872) Հայր Կոմիտաս Իսկէնտէրեան (1873-1875) Հայր Արսէն Սուքրեան (1875-1876) Հայր Արիստակէս Քասքանտիլեան (1879-1882) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1883-1888, 1906-Օգոստոս) Հայր Յովհաննէս Թորոսեան (1889, 1896-1898) Հայր Թովմաս Էֆտեան (1890-1892) Հայր Եսայի Տայեցի (1893-1896) Հայր Ստեփանոս Սարեան (1898-1899) Հայր Սիմոն Երեմեան (1899-1905) Հայր Դաւիթ Նազարէթեան (1905) Հայր Աթանաս Տիրոյեան (1906) Հայր Կարապետ Տէր-Սահակեան (1906-1907) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1908-1909) Հայր Մկրտիչ Պոտուրեան (1908) Հայր Վարդան Հացունի (1909) Հայր Ներսէս Անդրիկեան (1910-1912) Հայր Յովհան Աւգերեան (1912-1915) Հայր Ներսէս Տիրացուեան (1916-1919) Հայր Ղեւոնդ Տայեան (1918, 1921-1927) Հայր Գաբրիէլ Նահապետեան (1919-1920) Հայր Քերոբէ Չրաքեան (1920-1921) Հայր Կիւրեղ Քիպարեան (1927-1929) Հայր Վահան Յովհաննէսեան (1929-1930) Հայր Եղիա Փէչիկեան (1930-1939, 1952-1953) Հայր Եսայի Գռուզեան (1939-1942) Հայր Մեսրոպ Ճանաշեան (1942-1952, 1954-1956, 1971-1973) Հայր Ներսէս Տէր-Ներսէսեան (1957-1964, 1974-1979) Հայր Եփրեմ Տէր-Ղազարեան (1965-1967) Հայր Գաբրիէլ Սահակեան (1968-1970) Հայր Լեւոն Զէքիեան (1980-1984) Հայր Սահակ Ճեմճեմեան (1985-1992) Հայր Տաճատ Եարտըմեան (1993-1995) Հայր Յարութիւն Պզտիկեան (1996-1999) Հայր Սերոբ Չամուրլեան (2017-)
Kocharyan, Romik
Geraly Zoltan
Ohanian, Seda Mkrtchyan, Karen Fishenkjian, Ani Գլխավոր խմբագիր՝ Պ. Ա. Չոբանյան (2013-2017) Ա. Խառատյան (2017-)