Ցույց տուր կառուցվածքը

Publication Details:

Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնի պաշտօնական ամսագիր «Էջմիածին» կրօնական եւ հայագիտական հանդէսն «Արարատ» ամսագրի (1868—1919 թթ.) աւանդոյթների անմիջական ժառանգորդն ու շարունակողն է: Լոյս է տեսնում 1944 թուականից Ամենայն Հայոց Կաթողիկոս Գէորգ Զ. Չորէքչեանի յառաջաձեռնութեամբ: Զուտ գիտական նիւթերից բացի՝ ամսագրում համառօտ անդրադարձ կայ Մայր Աթոռի միաբանութեան, ներքին ինչպէս եւ Սփիւռքի թեմերի եկեղեցական կեանքին, տպագրւում են Հայոց հայրապետների կոնդակները, շրջաբերականները, քարոզներն ու ճառերը:

Journal or Publication Title:

Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Date of publication:

2024

Volume:

ՁԱ տարի

Number:

Գ

ISSN:

1829–4243 ; e-2953-7843

Additional Information:

Martoyan Gagik, Мартоян Гагик

Title:

Գրիգոր Լուսաւորչի տեսիլքի օրացուցային խորհրդաբանութիւնը եւ Նիպպուրեան օրացոյցի առաջին ամիսը

Other title:

The calendar symbolism of Gregory the Illuminator’svision and the first month of the Nippur calendar ; Календарный символизм видения Григория Просветителя и первый месяц Ниппурского календаря

Creator:

Մարտոյեան, Գագիկ

Contributor(s):

Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Վարդան Դևրիկյան (2002-2009) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)

Subject:

Պատմություն ; Տօմարագիտութիւն

Uncontrolled Keywords:

տարեմուտ ; օրացոյց ; կենդանաշրջան ; տաճար ; սիւն ; Արեւ ; Արդարութեան Արեգակ

Coverage:

133-148

Abstract:

В видении армянского святого Григория Просветителя описан небесный храм, на вершине которого первоначально была изображена куполообразная часть зодиакальной карты от Козерога до Овна, с 4 созвездиями. Три из них: Козерог, Водолей и Рыбы — зимние месяцы декабрь, январь и февраль. Четвер- тое созвездие, Овен, образующее вершину купола, — это первый месяц весны, где находится престол Бога Солнца и где он будет править до наступления следующей зимы. В христианской Армении роль Солнца была передана Иисусу Христу, которого в средние века считали Солнцем справедливости.
Бог Солнца у армян был связан с идеей столпа. Хотя Григорий Просветитель использует аллегорию этого столба как «католической церкви», рассмотрение его видения показывает, что мы имеем дело с дохристианским пониманием небесной оси, отделяющей новый год от старого года. Эта ось является опорой небесного храма. образованного на созвездии Овна. Он же первый месяц весны, который связан с мировосприятием, связанным с обновлением Вселенной и пробуждением жизни. Идеи восстановления небесного храма и божественного престола совпадают с представлениями о первом месяце весны Ниппурского лунно — солнечнего календаря Шумера.
The vision of Saint Gregory the Illuminator of Armenia described a heavenly temple, on top of which was originally depicted a dome-shaped portion of the zodiacal chart from Capricorn to Aries, with four constellations. Three of them: Capricorn, Aquarius and Pisces are the winter months of December, January and February. The fourth constellation, Aries, which forms the apex of the dome, is the first month of spring. It houses the throne of the Sun god, where he will rule until the next winter. In Christian Armenia, the role of the Sun was transferred to Jesus Christ, who was considered the Sun of Justice in the Middle Ages. The Armenian Sun god was associated with the idea of a pillar. Although St. Gregory the Illuminator uses an allegory of this pillar as the “Universal Church,” a consideration of his vision shows that we are dealing with a pre-Christian understanding of the celestial axis separating the new year from the old year. This axis is the support of the heavenly temple formed on the constellation Aries. It is also the first month of spring, which is associated with a worldview associated with the renewal of the universe and the awakening of life. The ideas of restoring the heavenly temple and the divine throne coincide with the ideas about the first month of spring of the Nippur lunisolar calendar of the Sumerians.

Place of publishing:

Ս. Էջմիածին

Publisher:

Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան