Object structure

Journal or Publication Title:

Մանկավարժության և հոգեբանության հիմնախնդիրներ=Проблемы педагогики и психологии= Main Issues of Pedagogy and Psychology

Date of publication:

2014

Volume:

2

Number:

1

ISSN:

1829–1295

Official URL:


Additional Information:

Լապենկո Մարինա, Lapenko Marina

Title:

Политика России в сфере нанотехнологий:достижения и вызовы в системе образования

Other title:

Ռուսաստանի քաղաքականությունը նանոտեխնոլոգիաների ոլորտում.ձեռքբերումներ և մարտահրավերներ կրթական համակարգում ; Policy of Russia in the Spere of Nanotechnologies:Achievements and Challenges in the Educational System

Creator:

Лапенко, Марина

Corporate Creators:

Խաչատուր Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

Subject:

Экономическое развитие ; Менеджмент в образовании

Uncontrolled Keywords:

инновационный путь ; области нано технологий ; подготовка учащихся ; качества образования ; сфера нанотехнологий ; система образования

Coverage:

15-20

Abstract:

Ռուսաստանի ժամանակակից տնտեսության առավել հրատապ հիմնախնդիրներից է մոդեռնիզացիան և անցումը նորարարական զարգացման ձևերին, որի կարևորագույն բաղկացուցիչը նանոարտադրության զարգացումն է: Հոդվածում դիտարկվում է Ռուսաստանում նանոտեխնոլոգիաների ոլորտում քաղաքականության ուղղվածության երկու մակարդակ` կոնցեպտուալ և ինստիտուցիոնալ: Հոդվածում հեղինակը ուշադրություն է հրավիրում նանոհամակարգի մտավոր հենքի զարգացման վերլուծությանը, կրթական և սոցիալական քաղաքականություններին, դրանք դիտարկելով իբրև նորարարական մոդելներին անցման ճանապարհին առկա մարտահրավերներ:
The most pressing problems of Russia’s economy are modernization and the transition to innovation model. Important component of this transition is the development of nanoindustry. This article discusses two levels of policy–making in Russian nanotechnology – conceptual and institutional. Particular attention of the author is paid to the analysis of the development of the intellectual basis of nanosystem, and also is distinguished on unsolved problems in the field of education and social policy, which can be considered as challenges to the transition to an innovation model. As a result of the analysis, the author concludes that the current Russian system of education and training is not conformed to the basic objectives in the field of nanotechnology and innovative development.

Place of publishing:


Երևան

Publisher:

Զանգակ հրատ.

Type:

Հոդված

Format:

pdf