Journal or Publication Title:
Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Գիտական տեղեկագիր
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Самвелян Н. И., Samvelyan N. I.
Title:
Other title:
Комплексная учебная полевая практика в системе географического образования (содержание, этапы и способы организации) ; Complex Educational Field Practices In The System Geographic Education (Contents, Steps And Methods Of The Organization)
Creator:
Contributor(s):
Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Subject:
Uncontrolled Keywords:
աշխարհագրական պրակտիկայի կառուցվածքային և կազմակերպչական բովանդակություն ; պրակտիկայի նախապատրաստական ; դաշտային և կամերալ փուլեր ; պրակտիկայի կազմակերպման եղանակներ
Coverage:
Abstract:
Ուսումնական համալիր դաշտային աշխարհագրական պրակտիկան աշխարհագրական բարձրագույն կրթության համակարգի կարևորագույն բաղադրիչներից մեկն է և ունի բացառիկ նշանակություն աշխարհագրության ապագա ուսուցիչների տեսական գիտելիքներն ամրապընդելու, պրակտիկ կարողությունները, ունակություններն ու հմտությունները զարգացնելու գործում: Դրա հետ մեկտեղ, աշխարհագրական ուսումնական համալիր պրակտիկաները դաշտային համալիր հետազոտությունների մեթոդներին տիրապետելու անփոխա-րինելի միջոց են, որոնք, միևնույն ժամանակ, ուսանողների մոտ ձևավորում են նաև դպրոցականների հետ աշխատելու, աշխարհագրական-ճանաչողական ու հայրենագիտական էքսկուրսիաներ վարելու կարողություն ու հմտություններ:
В системе подготовки учителей географии комплексная полевая практика занимает особое и одно из наиболее важных мест. Именно этот вид практики дает студентам-географам навыки и умение наблюдать и познавать взаимосвязи закономерности природы как сложной, диалектически противоречивой системы. Это не только получение практических навыков и умений, но и путешествия, встречи с разными географическими объектами, как естественного, так и социально-экономического характера. Основными формами работы на полевых практиках по географии являются учебные экскурсии, топографическая съемка местности, описание компонентов природы и природно-территориальных комплексов, проведение измерений и последующих расчетов, обработка собранного материала. В статье представлены содержание, основные этапы и способы организации комп-лексной учебной полевой географической практики и обоснована ее значение в системе высшего педагогического и географического образования.
In the system of training teachers of geography, comprehensive field practice occupies a special and one of the most important places. This kind of practice gives students and geographers the skills and the ability to observe and learn the interrelationships of regularities as a complex, dialectically contradictory system. This is not only the acquisition of practical skills and skills, but also travel, meetings with different geographical objects, both natural and socio-economic. The main forms of work in field practices in geography are study tours, topographical survey of the terrain, description of the components of nature and natural-territorial complexes (PTC), measurement and subsequent calculations, processing of collected material. The article presents the content, main stages and methods of organization of integrated field training geographic practice and substantiates its importance in the system of higher pedagogical and geographic education The article presents the content, main stages and methods of organization of integrated field training geographic practice and substantiates its importance in the system of higher pedagogical and geographic education
Place of publishing:
Երևան