Journal or Publication Title:
Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան․ Գիտական տեղեկագիր
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Title:
Անդրադարձ աշխարհայացքի և աշխարհայացքային գիտելիքի ձևավորման խնդիրներին
Other title:
A Reference To The Formation Of The Problems Of Worldview And Its Knowledge Development ; Отражение к задачам мировоззрения и мировоззренеческих знаний
Creator:
Contributor(s):
Գլխավոր խմբ.՝ Ա․ Վ․ Բաբախանյան
Subject:
Uncontrolled Keywords:
Աշխարհայացք ; աշխարհայացքային գիտելիք ; համոզմունք
Coverage:
Abstract:
Հոդվածում առանձնացվել և վերլուծվել են աշխարհայացքի և աշխարահայացքային գիտելիքի ձևավորմանը միտված աշխատանքները բակալավրիատի 3-րդ կուրսի ուսանողների հետ: Աշխարհայացքի տեսական հիմքերի և աշխարհայացքային գիտելիքի ձևավորման մանկավարժական ուղիների ուսումնասիրությունը հանգեցրել է այն եզրակացության, որ ուսումնառության ընթացքում տարբեր առարկաներից ստացած ուսանողների գիտելիքները և ձեռքբերված կարողությունները պետք է ընդհանրացվեն աշխարհայացքի գիտելիքի մակարդակով: Այս ուղղությամբ կատարած փորձարարական աշխատանքները բավարար հիմք կծառայեն մասնագիտական և անձնային կոմպետենտության բարձրացման համար:
Higher pedagogy in the system of training specialists in the field of education, the problems of further activation of social values are somehow clarified. Within the framework of professional and personal development, the formation of worldviews and worldview knowledge of future pedagogues is a priority, especially during the years of higher education, taking into account the various objective and subjective difficulties.. Therefore, it is necessary to give students an idea not only of philosophical analysis of the worldview, but also to develop mechanisms for the development of worldview and worldview knowledge. The formation of worldview and its knowledge is the priority of the theory, history of pedagogy and private methods, as the modern pedagogue, along with the subject teaches, gradually shapes the worldview of the younger generation, general perceptions, nature-friendly understanding, human perception, analysis and interpretation of various phenomena.
В статье выделены и проанализированы работы, направленные на развитие мировоззренческих, мировоззренческих знаний у студентов 3 курса бакалавриата. Изучение теоретических основ мировоззренческих знаний привело к выводу, что знания, приобретенные студентами по разным предметам в процессе обучения, должны быть обобщены до уровня мировоззренческих знаний. Проделанная экспериментальная работа в этом направлении послужит достаточной базой для повышения профессиональной и личностной компетентности. Ключевые слова. Мировоззрение, мировоззренческие знания, убеждение, функции, учебная программа.
Place of publishing:
Երևան