Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Բերկով Վլադիմիր, Berkov Vladimir
Title:
Научный результат как предмет логико-методологического анализа
Other title:
Գիտական արդյունքը որպես տրամաբանական-մեթոդաբանական վերլուծության առարկա ; Scientific Outcome as a Result of Logical-Methodological Analysis
Creator:
Corporate Creators:
Խ․ Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան
Subject:
Uncontrolled Keywords:
научный результат ; диалог ; новизна
Coverage:
Abstract:
В статье в логико-методологическом плане анализируется понятие научного результата, даётся его определение, выделяются его типы. Показывается, как порождаясь и добываясь в процессе исследовательского труда (субъект-объектных отношений), научный результат получает свои важнейшие характеристики – истинности и новизны, в метаязыке, процессе диалога (субъект-субъектных отношений). Выявляются условия становления научного результата как открытия. Предлагается описание диссертационных исследований средствами интеррогативной логики.
Հոդվածում տրամաբանական-մեթոդաբանական վերլուծության է ենթարկվում գիտական արդյունք հասկացությունը, առաջարկվում է դրա սահմանումը, առանձնացվում են տիպերը: Ցուցադրվում է, թե ինչպես առաջանալով հետազոտական աշխատանքի (սուբյեկտ-օբյեկտ) գործընթացում՝ գիտական արդյունքը ձեռք է բերում իր կարևորագույն բնութագրերը – ճշմարտացիությունը և նորույթը՝ մետալեզվում, երկխոսության (սուբյեկտ-սուբյեկտ հարաբերության) գործընթացում: Բացահայտվում են գիտական արդյունքի որպես գիտական հայտնագործության կայացման պայմանները: Առաջադրվում է ատենախոսությունների նկարագրությունը ինտեռոգատիվ տրամաբանության միջոցներով:
The paper recaps the analysis of the concept of scientific outcome from logical-methodological standpoint with particular reference to the pertinent nomenclature of its definition and typology. The research establishes the major characteristics attributed to the scientific outcome materialized and gained in the course of research work (within the framework of subject –object relationship), namely: the authenticity and relevance in terms of the academic metalanguage and within the dialogue process (subject – subject relationship). The article reveals the conditions and presettings necessary for any scientific outcome to emerge as a discovery. The author sets forth the idea of submitting scientific dissertations (research papers) to evaluative description via interrogative logic.
Place of publishing:
Երևան