Publication Details:
Հանդեսը լույս է տեսնում տարին երկու անգամ:
Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Official URL:
Additional Information:
Կարապետյան Ի. Կ., Կարապետյան Է. Ս., Karapetyan I. K., Karapetyan E. S.
Title:
Other title:
Հաղորդակցական իրազեկության թեստային գնահատման հիմնախնդիրը հանրակրթական դպրոցի անգլերենի ուսուցման գործընթացում ; The problem of test assessment of communicative competence the processof teaching English in high school
Creator:
Карапетян, И. К. ; Карапетян, Э. С.
Corporate Creators:
Contributor(s):
Subject:
Coverage:
Abstract:
Ընդհանուր առմամբ, հաղորդակցական թեստերի նպատակն է՝ չափել սովորողների խոսքային հմտություններն իրական կյանքի իրադրություններում: Բանավոր իրազեկության գնահատումը μարդ գործընթաց է: Հաղորդակցական իրազեկության հիմնական բնութագրող գծերն են՝ սահունությունը, արագությունը, քերականական ճշգրտությունը, և շարահյուսական բարդությունը: Թեստերը ստեղծելիս, թեստ կազմողները պետք է հաշվի առնեն լեզվաբանական, հանրալեզվաբանական, խոսութային, ինչպես նաև խոսելու, գրելու, ունկդրելու և ընթերցելու իրազեկությունները: Նրանք պետք նաև հաշվի առնեն հաղորդակցական իրազեկության կաղապարները և այն գործոնները, որոնք ազդում են թեստերի հավաստիության, ճշգրտության, հուսալիության և օբյեկտիվության վրա: Քիչ կարևոր չէ թեստավորման տնտեսական գործոնները, ինչպես նաև ուսանողների հոգեբանական առանձնահատկությունները, նրանց հետաքրքրությունները և դրդապատճառները: Կարևոր է այն, որ թեստավորման և ուսուցման մեթոդները փոխկապակցված են և դրանց տարբերակումը պայմանական բնույթ է կրում: Բանավոր քննությունների ժամանակ քննող դասախոսները հիմնականում կիրառում են բանավոր թեստերի որոշակի տարրեր: Սակայն արդի փուլում ՀՀ-ում և ԼՂ-ում դեռևս մշակված չեն անգլերենի քննության հաղորդակցական թեստեր:
On the whole, communicative tests are meant to measure the skills of testes to use language in real life situations. The assessment of oral competence is a complex process. Communicative competence represents such qualities of speech as smoothness, fluency, grammatical correctness and syntactic complexity. When creating and writing tests of communicative competence, test makers should take into consideration have the following competencies: linguistic, social, discourse, strategic, as well as competence in speaking, writing, listening, and reading. In drawing up the tests, test makers take into account the basic models of communicative competence, and the factors that affect the validity, accuracy, reliability, objectivity of tests. No less important is the economic factors of testing, the psychological peculiarities of students, their interests and motivation. It is important to state that the learning/testing methods are interrelated and the distinction is conditional, when it refers to learning benchmarks. During the oral examination English examiners use elements of communicative tests. However, we can conclude that there is not well developed system of communicative tests in RA, despite the fact that the main aim of teaching English in school is to develop communicative competence.
Place of publishing:
Ստեփանակերտ
Type:
Format:
Digitization:
ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան