Object structure

Journal or Publication Title:

«Կաճառ» Գիտական հոդվածների ժողովածու. ՀՀ ԳԱԱ Գիտակրթական միջազգային կենտրոն = ״Качар״ Сборник научных трудов. НАН РА Международный научно-образовательный центр =“Katchar” Collection of Scientific Articles. International Scientific-Educational Center NAS RA

Date of publication:

2023

Number:

2

ISSN:

2579-2903

Official URL:

click here to follow the link

Additional Information:

Согомонян Заруи, Սողոմոնյան Զարուհի

Title:

Expressions of Digital Transformation in the Branding of Post-Soviet Universities

Other title:

Проявления цифровой трансформации в брендах постсоветских университетов ; Թվային փոխակերպման արտահայտումը հետխորհրդային բուհերի ապրանքանիշերում (brand)

Creator:

Soghomonyan, Zaruhi

Subject:

Social and Humanitarian Sciences

Uncontrolled Keywords:

digital transformation ; higher education ; post-Soviet universities ; brand

Coverage:

122-141

Abstract:

Despite the fact that there is a lot of discussion around the concept of digital transformation, a review of the literature shows that there are many different, often conflicting interpretations and definitions of this term. Some authors argue that digital transformation refers to the introduction of IT into the activities of the company, others consider it a natural, evolutionary process. Among the latter, one of the most complete and comprehensive concepts of digital transformation describes it as a natural process of development, in which digital technologies and opportunities are used to create business models that create value, as well as deliver more efficient services. It is also possible to consider digital transformation in terms of the interaction between organizational, structural, strategic and technological changes necessary to meet the requirements of the modern digital age.
Չնայած այն հանգամանքին, որ կան բազմաթիվ քննարկումներ թվային փոխակերպման (Digital transformation) հայեցակարգի շուրջ՝ գրականության ամբողջական ուսումնասիրությունը գալիս է փաստելու, որ կան նշյալ եզրույթի բազմաթիվ, երբեմն նաև իրար հակասող մեկնաբանություններ և սահմանումներ: Որոշ հեղինակներ պնդում են, որ թվային փոխակերպումը վերաբերում է ընկերության գործունեության մեջ ՏՏ լուծումների ինտեգրմանը, ոմանք այն համարում են բնական, էվոլյուցիոն գործընթաց: Վերջիններիս թվում թվային փոխակերպումների առավել համապարփակ և ամբողջական հայեցակարգերից մեկն այն նկարագրում է՝ որպես զարգացման բնականոն մի գործընթաց, որը թվային տեխնոլոգիաներն ու դրանց ընձեռած հնարավորություններն օգտագործում է արժեք ստեղծող բիզնես մոդելների գեներացման, ծառայությունների ավելի արդյունավետ մատուցման և այլնի համար: Հնարավոր է նաև թվային փոխակերպումը դիտարկել կազմակերպչական, կառուցվածքային, ռազմավարական և տեխնոլոգիական փոփոխությունների փոխազդեցության տեսանկյունից, որոնք անհրաժեշտ են ներկայիս թվային դարաշրջանի պահանջները բավարարելու համար:
Несмотря на то, что вокруг концепции цифровой трансформации (Digital transformation) ведется множество дискуссий, обзор литературы показывает, что существует множество различных, зачастую противоречащих друг другу интерпретаций и определений этого термина. Некоторые авторы утверждают, что цифровая трансформация относится к внедрению ИТ в деятельность компании, некоторые рассматривают ее как естественный, эволюционный процесс. Среди последних одна из наиболее полных и всесторонних концепций цифровых преобразований описывает ее как естественный процесс развития, в котором цифровые технологии и возможности используются для создания бизнес-моделей, создающих ценность, а также предоставления более эффективных услуг. Также можно рассматривать цифровую трансформацию с точки зрения взаимодействия между организационными, структурными, стратегическими и технологическими изменениями, необходимыми для удовлетворения требований современной цифровой эпохи.

Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Identifier:

click here to follow the link

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան