Հրապարակման մանրամասներ:
Ամսագրի կամ հրապարակման վերնագիր:
Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի
Հրապարակման ամսաթիվ:
Հատոր:
Համար:
ISSN:
Վերնագիր:
Միջնադարեան կրթութեան վերազարթօնքը եւ լուսաւորութեան տարածումը Օսմանեան կայսրութեան հայութեան մէջ
Ստեղծողը:
Աջակից(ներ):
Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)
Խորագիր:
Չվերահսկվող բանալի բառեր:
Միջնադարյան կրթություն ; Եւրոպական լուսավորություն ; արտաքին գրեանք ; ներքին գրեանք ; կրթարաններ ; «պահպանողական լուսավորություն» ; «բուն լուսավորություն»
Ծածկույթ:
Ամփոփում:
Двуединый принцип армянского средневекового образования с одной стороны интегрировал новый, внешний материал и с другой стороны хранил и расширял собственные традиции. В 17-м веке открытие «Внешних писаний» и воспроизведение «Внутренних писаний» в монастыре Амрдол, расположенном в Западной Армении, возродило средневековое образование в армянских монастырях. В последующие два столетия монахи Амрдола перенесли эту образовательную традицию в новый центр в Константинополе и основали новые духовные школы, отличающиеся от предыдущих учреждений. В ходе идеологических столкновений с Европейским Просвещением, начавшим менять политические и социокультурные устои в Османской империи, армянское духовенство обратилось к новым действиям. Это явило своего рода Консервативное просвещение с религиозной апологетической повесткой дня, отделенное от других конфессий. Между тем, традиционное просвещение заложило основу просвещения, ставшего достоянием последующих поколений западноармянского духовенства и мирян.
The twofold nature of the Armenian medieval education integrated a new, external material while preserving and extending the prevailing internal tradition(s). This process took place seemingly in an undisturbed way and simultaneously with the pressures of time. In the 17th century, the rediscovery of the “External writings” and the reproduction of the “Internal Writings” at Amrdol Monastery in Western Armenia creatively revived medieval education in Armenian monasteries. Over the next two centuries, the monks of Amrdol carried this educational tradition to a new center in Constantinople and established new theological schools with an identity distinct from previous institutions. In the course of ideological clashes with the European Enlightenment, which began to penetrate politically and socio-culturally into the Ottoman Empire, the Armenian educated clergy integrated new tools, which served as a kind of Conservative Enlightenment with a religious apologetic agenda directed against other denominations. Meanwhile, the Conservative Enlightenment laid the foundation for the Fundamental Enlightenment, which was to become the property of succeeding generations of Western Armenian clergy and laity.
Հրատարակության վայրը:
Ս. Էջմիածին