Publication Details:
Journal or Publication Title:
Date of publication:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Арутюнян Марине, Harutyunyan Marine
Title:
Քանդակագործությունն Արցախում XVII դ. երկրորդ կեսին և XVIII դ. սկզբին
Other title:
Скульптура в Арцахе в XVII-XVIII вв. ; The Sculpture in Artsakh in XVII - XVIII centuries
Creator:
Contributor(s):
Գլխ. խմբ.՝ Վարդանյան Արարատ Վլադիմիրի
Subject:
Uncontrolled Keywords:
ձեռագիր ; Գյուլիստան ; Արցախ ; Տող ; Շոշ ; տապանաքար ; խաչքար ; արձանագրություն
Coverage:
Abstract:
Հոդվածում որոշակի պատկերացում է տրվում XVII դ. երկրորդ կեսին և XVIII դ. սկզբին Արցախում քանդակագործության զարգացման վերաբերյալ: Նպատակն է` Մատենադարանի ձեռագրերի, պատմագիտական գրականության հիման վրա ևս մեկ անգամ ընդգծել պատմական այն ճշմարտությունը, որ, չնայած պատմական բարդ ժամանակաշրջանին, Արցախում մշակույթի տարբեր ճյուղերի կողքին քանդակագործությունը շարունակել էր առաջընթաց ապրել: Հոդվածը կարևորվում է նաև նրանով, որ կասկածի տակ էր դրվում Ադրբեջանի կողմից բռնազավթված տարածքների ճարտարապետական կոթողների հայկականությունը:
В статье дается определенное представление о прогрессе скульптуры в Арцахе в XVIIXVIII вв. Цель - на основании рукописей Матенадарана, материалов, опубликованных в периодической прессе и литературе, еще раз подчеркнуть ту историческую правду, что, несмотря на сложный исторический период, скульптура, наряду с разными отраслями культуры в Арцахе, продолжала переживать определенное возрождение, что тесно было связано с другими отраслями культуры. Одной из задач является–на основании фактических материалов показать, что вышеуказанные культурные ценные экземпляры были созданы в Арцахе, и несомненно, армянскиe. Речь идет об архитектурных монументах северной части Арцаха, которые в настоящее время находятся на территориях, оккупированных Азербайджаном, и которые квалифицируются ихними.
The article gives a clear idea about the progress of sculpture in Artsakh in the XVII - XVIII centuries. The aim of the article is to emphasize the historical truth that despite the difficult historical period, sculpture continued to develop in Artsakh alongside with other cultural branches. This is being proved through manuscripts of the Matenadaran, materials of periodical press and literature. On the basis of factual material it becomes possible to show that these valuable cultural samples were created in Artsakh and are certainly considered to be Armenian. This refers to the architectural monuments of the northern part of Artsakh, which are currently on the territories occupied by Azerbaijan and qualified as theirs.
Place of publishing:
Երևան