Journal or Publication Title:
Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտի տարեգիրք = Komitas museum-institute yearbook
Date of publication:
Volume:
ISSN:
Additional Information:
Title:
Emotional Communication In Music Education And Performance
Other title:
Հուզական փոխհամագործակցությունը երաժշտական կրթության մեջ և կատարողական արվեստում
Creator:
Contributor(s):
Subject:
Uncontrolled Keywords:
emotional communication ; music education ; performance field ; teaching strategies
Abstract:
In order to communicate emotions to listeners, performers use a number of musical parameters simultaneously. In accordance with the most recent publications in the didactic–performance field, and specifically by Juslin and Persson, we propose here the results of research on emotional expression in music, which can indeed be organised according to a theoretical framework that describes the communicative process. Traditional strategies for teaching expression (metaphors, aural modelling, felt emotion) are here subjected to careful analysis and we conclude that these strategies rarely provide informative feedback to the performer. Thus, a new approach to teaching expression is outlined and its effectiveness is evaluated with the aim of providing performers with the necessary tools to develop their own personal expression.
Ունկնդիրներին հույզեր հաղորդելու նպատակով կատարողներն օգտագործում են մի շարք երաժշտական պարամետրեր միաժամանակ։ Հաշվի առնելով դիդակտիկ–կատարողական ոլորտի վերջին հրապարակումները (Ջասլին և Պերսոն)` հոդվածում ներկայացնում ենք երաժշտության մեջ հուզական արտահայտչականության վերաբերյալ մեր հետազոտության արդյունքները, որոնք իսկապես կարող են ձևակերպվել ըստ այն տեսական շրջանակի, որը վերաբերում է հաղորդակցման՝ փոխհամագործակցության գործընթացին: Հոդվածում մանրակրկիտ վերլուծության են ենթարկվում դասավանդման ավանդական ռազմավարությունները (փոխաբերություններ, լսողական մոդելավորում, զգացմունքային հույզեր), ապա եզրակացնում ենք, որ այդ ռազմավարությունները հազվադեպ են տեղեկատվական հիմք տալիս կատարողին: Այսպիսով, դասավանդման արտահայտման նոր մոտեցում է ուրվագծվում, և դրա արդյունավետությունը գնահատվում է՝ նպատակ ունենալով կատարողներին տրամադրել անհրաժեշտ այնպիսի գործիքակազմ, որոնցով նրանք կզարգացնեն իրենց անձնական արտահայտումը:
Place of publishing:
Երևան