Object structure

Publication Details:

Մայր Աթոռ Ս. Էջմիածնի պաշտօնական ամսագիր «Էջմիածին» կրօնական եւ հայագիտական հանդէսն «Արարատ» ամսագրի (1868—1919 թթ.) աւանդոյթների անմիջական ժառանգորդն ու շարունակողն է: Լոյս է տեսնում 1944 թուականից Ամենայն Հայոց Կաթողիկոս Գէորգ Զ. Չորէքչեանի յառաջաձեռնութեամբ: Զուտ գիտական նիւթերից բացի՝ ամսագրում համառօտ անդրադարձ կայ Մայր Աթոռի միաբանութեան, ներքին ինչպէս եւ Սփիւռքի թեմերի եկեղեցական կեանքին, տպագրւում են Հայոց հայրապետների կոնդակները, շրջաբերականները, քարոզներն ու ճառերը:

Journal or Publication Title:

Էջմիածին։ Պաշտօնական ամսագիր Ամենայն Հայոց Կաթողիկոսութեան Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Date of publication:

2022

Volume:

ՀԹ

Number:

է

ISSN:

1829–4243

Additional Information:

Даллакян Лиана, Dallakyan Liana

Title:

Երեխայի ծնունդը հայոց կրօնական ու ժողովրդական աւանդոյթների համապատկերում

Other title:

Рождение ребенка в контексте армянских религиозных и народных традиций ; The phenomenon of the woman’s pregnancy and childbirth in the context of the Armenian religious and folk traditions

Creator:

Դալլաքյան, Լիանա

Contributor(s):

Խմբ.՝ Առաքել Առաքելյան (1944-1948) ; Լևոն Կիսիբեկյան (1948-1950) ; Աշոտ Աբրահամյան (1950-1955) ; Առաքել Առաքելյան (1955-1956) ; Արթուն Հատիտյան (1956-1982) ; Պարգեւ Շահբազյան (1983-1984) ; Երվանդ Մելքոնյան (1985-1993) ; Տ. Ասողիկ եպս. Արիստակեսյան (1994-1996) ; Տ. Բագրատ աբղ. Գալստյան (1996-1998) ; Մարիամ Վարդանյան (պաշտոնակատար) (1998-1999) ; Տ. Արշակ աբղ. Խաչատրյան (պաշտոնակատար) (1999) ; Անդրանիկ Զեյթունյան (2000-2001) ; Արշակ Մադոյեան (2009-2015) ; Արսէն Բոբոխեան (2015-2017) ; Տ. Անդրէաս աբղ. Եզեկեան (պաշտոնակատար) (2017-2018) ; Գէորգ Մադոյեան (2018-)

Coverage:

113-121

Abstract:

В статье кратко рассматривается значение деторождения в системе армянских христианских брачных традиций. Приведены примеры предпочтения рождения сына, а также представлены их религиозные и народные основы. Идея рождения сына настолько глубоко укоренилась в армянской среде, что зачастую становилась причиной множества семейных проблем. Женщина, родившая ребенка мужского пола, пользовалась гораздо большим уважением, чем та, кто рожала только девочек. Вследствие чего были нарушены христианские нормы брака. Мужчины, страстно желавшие иметь сына, могли привести домой другую женщину, что ущемляло права законной супруги. Рассматривая подобные проявления семейно-супружеских отношений, приходим к выводу, что христианская религиозная система ценностей определяет в браке принцип «одна женщина — один мужчина», что является важнейшим условием крепкой, гармоничной семьи.
The article discusses the idea of giving birth to a male child in the context of the Armenian Christian marriage traditions. Several examples given in the article come to present the preference of giving birth to a male child. The idea of giving birth to a male child was so deeply rooted in the Armenian reality that it, in its turn, caused numerous marriage problems. The women giving birth to a male child were held in higher esteem than women giving birth to a female child. As a result, the Christian norms of marriage were violated. Men who were eager to have a son could bring home another woman, which infringed on the rights of the legitimate wife. Considering such manifestations of family and marital relationships, we conclude that the Christian religious system of values defines the principle of “one woman—one man” in marriage, which is the most important condition for a strong, harmonious family.

Place of publishing:

Ս. Էջմիածին

Publisher:

Մայր Աթոռոյ Սրբոյ Էջմիածնի

Type:

Հոդված

Format:

pdf

Language:

hy

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան