Journal or Publication Title:
Արվեստագիտական հանդես=Искусствоведческий журнал=Journal of Art Studies
Date of publication:
Number:
ISSN:
Official URL:
Additional Information:
Բրոսլավսկայա Տատյանա, Broslavskaya Tatyana
Title:
Метаморфозы народных инструментальных традиций в творческой эволюции Александра Спендиаряна
Other title:
Ժողովրդական գործիքային ավանդույթների կերպափոխությունները Ալեքսանդր Սպենդիարյանի ստեղծագործական էվոլյուցիայում ; Metamorphoses in Folk instrument Traditions in the Creative Evolution of Alexander Spendiaryan
Creator:
Subject:
Uncontrolled Keywords:
Александр Спендиарян ; армянский симфонизм ; музыкаль-ный фольклор ; «Крымские эскизы» ; «Три пальмы» ; «Ереванские этюды» ; русский ориентализм
Abstract:
В статье, посвященной проблеме эволюции творческого пути Спендиаряна, акцентируется тяготение композитора в петербургский период жизни к русскому ориентализму: сюжетной программности музыки, принципу сюитности. В последний период своей жизни, в связи с переездом на историческую родину, композитор стал активно заниматься изучением армянских музыкальных традиций: воспроизводить особенности армянского фольклора ладовыми, интонационными, ритмическими, структурно-конструктивными, тембровыми средствами развития материала. Композитор заслуженно считается «основоположником национального армянского симфонизма».
Սպենդիարյանի ստեղծագործական ուղու էվոլյուցիայի հիմնախնդրին նվիրված հոդվածում ընդգծվում է կոմպոզիտորի կյանքի պետերբուրգյան շրջանի ակտիվ ձգտումը դեպի ռուսական օրիենտալիզմ՝ երաժշտության սյուժետային ծրագրայնությանը, շարանվագայնության սկզբունքին։ Կյանքի վերջին շրջանում՝ կապված պատմական հայրենիք տեղափոխվելու հետ, կոմպոզիտորը սկսել է ակտիվորեն ուսումնասիրել հայկական երաժշտական ավանդույթները՝ վերարտադրել հայ բանահյուսության առանձնահատկությունները նյութի զարգացման լադային, ինտոնացիոն, ռիթմիկ, կառուցվածքակազմիչ, տեմբրային միջոցներով։ Կոմպոզիտորն արժանիորեն համարվում է հայ ազգային սիմֆոնիզմի հիմնադիրը։
The article outlines the evolution of A. Spendiaryan’s creative career. The composer’s attraction to Russian Orientalism in his Saint-Petersburg period, namely, to plot programmaticity of music and suite principle is emphasized. During his last years, in connection with his move to his historical homeland, the composer began to closely study Armenian music traditions. He reproduced the peculiarities of Armenian folk music employing modal, intonational, rhythmic, structural-constructive and timbre means for the further treatment of the material. The composer is rightfully considered the “founder of Armenian national symphonism”.