Object

Title: Alexander Spendiaryan in the Music of the World (Ethnomusicological Observation)

Journal or Publication Title:

Արվեստագիտական հանդես=Искусствоведческий журнал=Journal of Art Studies

Date of publication:

2022

Number:

1 (7)

ISSN:

2579-2830

Official URL:


Additional Information:

Պողոսյան-Զելցբուրգ Նունե, Погосян-Зельцбург Нуне

Other title:

Ալեքսանդր Սպենդիարյանը համաշխարհային երաժշտության մեջ (էթնոերաժշտագիտական ուսումնասիրություն) ; Александр Спендиарян в мировой музыке (этномузыковедческое исследование)

Abstract:

This paper explores the work of Alexander Spendiaryan from the standpoint of modern ethnomusicology. The interdisciplinarity of the field of ethnomusicology allows it to comprehend the position of a musician both within the national musical tradition and in the broader scope of world musical culture. The evolution of a national composer is here studied not only in connection with the concepts of contemporary European, Russian and Armenian classical music, but also in the context of the developing national ideology of the intelligentsia in the Armenian diaspora; the cultural processes reflected in the evolution of the national musical style are also considered. Questions of musical nationalism, folklorism, orientalism, cultural and musical identity are discussed taking into account developments in social and political theories of our time. The paper explores the ways in which, although Alexander Spendiaryan’s formation as a musician stemmed from Western, specifically Russian art music, due to the development of his distinct style the composer can be considered one of the founders of the Armenian national school of music composition.
Հոդվածը նվիրված է Ալեքսանդր Սպենդիարյանի ստեղծագործության ուսումնասիրությանը ժամանակակից էթնոերաժշտագիտության համատեքստում։ Ազգային կոմպոզիտորի կայացումը դիտարկվում է ոչ միայն ժամանակակից եվրոպական, ռուսական և հայկական դասական երաժշտության հայեցակարգերին համահունչ, այլև սփյուռքում հայ մտավորականության միջավայրում ձևավորված ազգային գաղափարախոսության պրիզմայով․ խոսքը նաև երաժշտական ոճի էվոլյուցիայի մեջ արտացոլված մշակութային գործընթացների մասին է։ Ֆոլկլորիզմի, արևելայնության, մշակութային և երաժշտական ինքնության հարցերը լուսաբանվում են արդիականության հասարակական և քաղաքական տեսությունների տեսանկյունից։
Статья посвящена исследоваию творчества Александра Спендиаряна в контексте современного этномузыковедения. Становлениe национального композитора рассматривается не только в русле концепций современной ему европейской, русской и армянской классической музыки, но и сквозь призму нациoнальной идеологии, сформировавшейся в среде армянской интеллигенции в диаспоре; речь идет также о культурных процессах, нашедших отражение в эволюции музыкального стиля. Вопросы фольклоризма, ориентализма, культурно-музыкальной идентичности освещаются в ракурсе общественных и политических теорий современности.



Publisher:

ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատ.

Format:

pdf

Extent:

էջ 67-78

Identifier:

click here to follow the link ; oai:arar.sci.am:328612

Language:

en

Location of original object:

ՀՀ ԳԱԱ Հիմնարար գիտական գրադարան

Object collections:

Last modified:

Dec 14, 2023

In our library since:

Nov 9, 2022

Number of object content hits:

44

All available object's versions:

https://arar.sci.am/publication/356766

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

This page uses 'cookies'. More information