Journal or Publication Title:
Date of publication:
Volume:
Number:
ISSN:
Additional Information:
Айрапетян А. С., Hayrapetyan A. S.
Title:
Դրվագներ Անդրկովկասյան երկաթուղու շինարարության պատմությունից
Other title:
Эпизоды из истории строительства Закавказской железной дороги ; Episodes From the History of Transcaucasian Railway Construction
Creator:
Corporate Creators:
ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն Շիրակի Մ. Նալբանղյանի անվան պետական համալսարան
Subject:
Uncontrolled Keywords:
Անդրկովկաս ; Թիֆլիս-Ալեքսանդրապոլ-Երևան-Ջուլֆա ; գնացք ; Հայկական երկաթուղիներ ; հաղորդակցություն ; շինարարություն ; երկաթուղային կայարան
Coverage:
Abstract:
XIX դ. 60-ական թվականներից ձեռնամուխ լինելով Անդրկովկասում երկաթուղային ճանապարհների կառուցմանը ռուսական իշխանությունները հետապնդում էին մեկ գերնպատակ ամրապնդել սեփական ներկայությունը տարածաշրջանում: Սակայն, կապի և հաղորդակցության նոր միջոցը երկրամասի համար ունեցավ նաև տնտեսական անգնահատելի նշանակություն: Միացնելով Սև և Կասպից ծովերը երկաթուղին տարածաշրջանը մոտեցրեց կենտրոնական Ռուսաստանի և Արևմտյան Եվրոպայի շուկաներին, տեղական արտադրողին հնարավորություն տվեց մաս կազմելու միջազգային առևտրին։
Приступая к строительству железных дорог на Закавказье с 60-ых годов XIX века, власти преследовали одну главную цель - усилить свое военно-политическое присутствие в регионе. Однако железная дорога имела и неоценимое экономическое значение для региона: соединив Каспийское море с Черным, приблизила регион к рынкам центральной России и Западной Европы, что позволило местным производителям стать частью международной торговли. Первый проект строительства Закавказской железной дороги появился в 1857 г. Уже в 1872-1883 гг. были сданы в эксплуатацию пути Поти-Тифлис и Тифлис-Баку, а в 18951906 гг. - участок Тифлис-Александрополь-Ереван-Джульфа или так называемая Армянская железная дорога, имеющая важнейшее военно-стратегическое значение.
By starting to build railways in Transcaucasia in the 60ies of the 19th century, the authorities pursued one main goal: to strengthen their military-political presence in the region. However, the railway was also of invaluable economic importance for the region. Connecting the Black and Caspian Seas, brought the region closer to the markets of central Russia and Western Europe, allowing local producers to become part of international trade. The first project for the construction of the Transcaucasian railway appeared in 1857. Already in 1872-1883, the Poti-Tiflis and Tiflis-Baku railways were put into operation, and in 1895-1906 the most important part, from the military-strategic aspect, was the Tiflis-Alex- andropol-Yerevan-Julfa line or the so-called "Armenian railways". Due to the railway communication, the industry of the Transcaucasian region developed, the internal markets, the trade with Iran and the Ottoman Empire, and the transit route with the countries of the Middle East expanded. The railway also contributed to the growth of the urban population, as well as created a significant and well-organized working class.